No proszę, udało się. Właśnie przed chwilą wstawiłem kod prostej aplikacji w Scratchu na naszego bloga - i jak widzę działa:) Pobawcie się w sterowanie sondą strzałkami - po najechaniu na planetę wyświetli się jej nazwa:)
Dowiedz się więcej o tym projekcieOkienko powyżej jest wprawdzie trochę przycięte - w oryginalnej wersji liczy ono 485 pikseli, ale cóż, taki urok Bloggera, pozwalającego przy domyślnych szablonach umieszczać obiekty o szerokości do 425 punktów.
To właśnie jest aplikacja, którą króciutko prezentowaliśmy w MOA jako przykład środowiska, w którym dzieciaki mogą przykładowo opisywać zdjęcia astronomiczne ucząc się równocześnie programować. Powstała ona tak:
1. Na początku przy pomocy edytora wbudowanego w Scratcha Paweł stworzył ikony odpowiadające sondzie i planetom:
2. Następnie powstał kod umożliwiający sterowanie sondą:
Myślę, że nie muszę tłumaczyć jak on działa:)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgT63qbUijHZ2ebN6A_fb78b03YWZtym5IFlDkfH20iHn5A1no32MsvdOcB09VxkNmxJpP7egE673fSW5Ho75EYe4Sni2GU1WOob0sIHrsE0HXf816Qsj1bpBRHrpRkB3IVcj8V-I438zsr/s280/scratch03.png)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhYLBvFnS2_quNMr6Q-9ZahvpEKnZPEaLMt7xx0UcmH4HLa6qSh3fNrLDaTEWabyMBN6S9yZJ9DXIW51KUwJxlk4jdigpCtRMitbFw8eKxJ7cgGdCjqeqx5PEIhexSeqETXWcU0fnBF2nvl/s280/scratch02.png)
3. Kolejnym krokiem było okodowanie każdej z planet:
Powyższy fragment kodu podpięty jest pod ikonę reprezentującą Marsa. Należy go rozumieć dosłownie: zawsze jeżeli dotkniemy duszka 12 (czyli sondy) należy powiedzieć Mars przez jedną sekundę. Oczywiście, układanie programu odbywa się w obrębie zintegrowanego środowiska, przez przeciąganie odpowiednich "klocków" z widocznego po lewej stronie przybornika, następnie zaś wpisywanie odpowiednich parametrów:
Cały proces tworzenia aplikacji z tworzeniem ikon włącznie, zajął mojemu synowi około godziny. Na koniec pozostało przesłanie programu na serwer. Wystarczyło użyć menu udostępnij, wpisać hasła dotyczące logowania, i program znalazł się na serwerze MIT nie tylko w postaci źródłowej, lecz również przetłumaczony automatycznie na aplet Jawy:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhEhh_QoUxovy4ZUld2iS3ZS0iPUseyzuvNbb3Osv5YU8N9zMoGudxSRMDs0i_YtFrKdCnZIhj4z3JZxydm_1ENHCrCunZJX1lfkXCEfauWvyLLhB7sn6fPNuDYOvEeABlyf2_SyLNPNi4f/s280/scratch03.png)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi43aJfLFlPZOF2NhRtQQm5CTTal3OCMdpLT77LYL1njYojL2g6mU4X0SnSqw_oEeEFInQWPenz7M-X_D-E3kLmF62h7AUzIzhyphenhyphenL0ptRFh0sHhF3VlfiDMFGAYY9nxBN7iFv0xif6gBTX53/s280/scratch02.png)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgOvHui96uxMJ18q8hfI5TvB1uNxQkEtYgo2gg_mRWClAMsYoLHEJrbOpql71v5hljB_ZPHsKqhvSKyDXWQuG_iBcLTDZzFKQn3hYsv3tfRsTzWumadmMqoWC879fxbMyzGwW9sO4uuY59M/s280/scratchlast.png)
Ponieważ zaś zauważyłem, że oprócz linku do widocznej na grafice powyżej strony można również spróbować pobrać "jawowy" kod (co na blogerze nie zawsze dobrze działa), spróbowałem - od tego właśnie zaczyna się ten post.
Myślę, że potencjał tego środowiska jest oczywisty. Na koniec jeszcze, ponieważ koniec miesiąca tuż, tuż, sobie dla przypomnienia: Ostatnia kartka z kalendarza - chyba kluczowy z postów poświęconych (nie tylko) Scratchowi oraz Scratch 1.4 i trochę o Etoys.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz