niedziela, 27 września 2009

Po wizycie w MOA.

Niedawno wróciliśmy z Niepołomic. Dzięki gościnności Grześka Sęka mieliśmy możliwość uczestniczenia w "Pikniku pod Gwiazdami" zorganizowanego dla najmłodszych laureatów konkursu "Odkryj swój wszechświat". Jutro na spokojnie uzupełnię tego posta o zdjęcia, tymczasem zapraszam na blog MOA, gdzie Grzesiek opisał całą imprezę. Dziękujemy - był to dla nas przesympatycznie spędzony czas.
Update: 28 września
To właśnie te zdjęcia:
Od Piknik pod Gwiazdami
Album liczy ich 51, ja zaś jeszcze raz czytam sobie relację na stronach MOA. Przede wszystkim jesteśmy wdzięczni, że mogliśmy w nim uczestniczyć. Tak się złożyło, że odwiedziłem z Dorotą MOA tydzień temu. Moje dzieci (niestety) nie startowały w konkursie. Wiedząc jednak o pikniku postanowiłem zaryzykować i niewiele myśląc zapytałem, czy nie będziemy przeszkadzać, odwiedzając MOA raz jeszcze - właśnie wtedy gdy odbędzie się piknik. Jaki był wynik tej rozmowy, łatwo się domyśleć po zdjęciach. Jeszcze raz z Pawłem serdecznie dziękujemy! By "niepotrzebnie nie mnożyć bytów", odsyłam jeszcze raz do bloga Obserwatorium, poniżej natomiast zamieszczam parę swoich spostrzeżeń, które proszę traktować jako uzupełnienie linkowanego tekstu:
Wycieczka na Kopiec Grunwaldzki:

W trakcie wyjścia na Kopiec Grunwaldzki mogliśmy nie tylko wysłuchać ciekawostek związanych z zachodem słońca, lecz również dowiedzieć się o historii samego Kopca, usypanego stopniowo w latach 1902-1915, początkowo w wyrazie solidarności z dziećmi z Wrześni prześladowanymi przez rząd pruski, potem zaś dla upamiętnienia 500 lecia rocznicy zwycięskiej bitwy pod Grunwaldem.
Piszę o tym, by zwrócić uwagę, że wizyta w Młodzieżowym Obserwatorium w Niepołomicach to nie tylko okazja, by spotkać się z astronomią, lecz również możliwość zapoznania się z bardzo ciekawie opowiadaną historią tych okolic. Warto też pamiętać, że przykładowo Zamek Królewski w Niepołomicach mieści się w odległości niecałych 10 minut piechotą od MOA. Zdążyliśmy tam wpaść na moment w niedzielę. Szperając po Internecie udało mi się jeszcze znaleźć panoramę ze szczytu kopca. Ciekawa.
Obserwacje:
Od Piknik pod Gwiazdami
Widoczny u góry teleskop Meniscas oraz oprawiony w tekturową ramkę filtr foliowy Bader Planetarium wyznaczały zakres przyrządów obserwacyjnych, z których mieliśmy możliwość skorzystać.
W tym drugim, najprostszym przypadku warto pamiętać, że filtry foliowe można kupić tanio chociażby w Astrokraku czy też Delcie Optical. Jak obserwować bezpiecznie Słońce możemy poczytać tu.
Konkurs "Narysuj co dziś widziałeś":
Od Piknik pod Gwiazdami
U góry widać uczestników. Ich prace aktualnie wiszą w świetlicy MOA obok wcześniej wykonanych prac w ramach konkursu Odkryj Swój Wszechświat, które ze Zjazdu PTA powędrowały do MOA. Prawdziwa skarbnica pomysłów, która jak się dowiedziałem powędruje dalej, do innych miast. Nie liczę wprawdzie na to, że dotrze do Bytomia, mam jednak nadzieję, że może w końcu spocznie gdzieś w zaciszach Internetu - szczególnie mam tu na myśli prace opisowe, niezbyt rzucające się w oczy, lecz po wczytaniu, wierzcie mi, naprawdę chwytające za serce.
Prelekcja "Zaćmieniowe wyprawy MOA" oraz "Miejsce Ziemi w Układzie Słonecznym"

Od Piknik pod Gwiazdami
To my, z punktu widzenia prelegenta. Duzi i mali, a na ścianach świetlicy prace, o których wspomniałem wcześniej.
Od Piknik pod Gwiazdami
Prelekcja nie była, niestety, rejestrowana w żaden sposób. Polecam jednak przejrzenie Kroniki Obserwatorium. O wyprawach (i nie tylko) jest tam całkiem sporo.
Wyjeżdżałem z Niepołomic trochę zły. Problemem był, jak zwykle:
Od Piknik pod Gwiazdami
czas. Chciałoby się zostać dłużej. Mamy nadzieję, że jeszcze nie jeden raz tam wrócimy. Jutro napiszę jeszcze o naszych "trzech groszach" którymi była zrobiona przez Pawła króciutka prezentacja Scratcha.

Brak komentarzy: