wtorek, 22 września 2009

Europy wyjście z cienia.

Jak podpowiada mi aplet znajdujący się na stronie Sky and Telescope około 21:11UT powinno nastąpić wyjście z jowiszowego cienia Europy. Ciekawe, bo Stellarium i Celestia podpowiadają mi zupełnie coś innego. Zobaczymy. Na razie zastanawiamy się, czy próbować obserwować zjawisko na własne oczy, czy też przy pomocy Slooh'a, którego odnowiony interfejs utrwaliłem na grafice poniżej: Ciekawe, lecz w chwili gdy to piszę (22:10) obserwatorium Teide jest nieczynne. Dlaczego? Nie wiem. Nie piszą nic o tym na Twitterze, być może jest to kwestia warunków pogodowych: Wskaźnik WindGust dość często ląduje w żółtej strefie. Mnie w każdym bądź razie nie chce się czekać - w 22:30 wylogowuję się z systemu.
Na obserwacje wychodzę z Celestronem. Niestety, Jowisz jest tak rozmyty, że nie jestem w stanie dostrzec, czy w jego poświacie jest schowana Europa czy też nie. Około 23:15 wracam na moment do domu.
Wychodzę znowu, tym razem zaopatrzony w Spicę. Jest sąsiad z pieskiem - nie mam specjalnie ochoty na nocne rozmowy - zwłaszcza że widząc mnie ze statywem mógłby być nadto ciekawy. Dlatego profilaktycznie obieram przeciwny kierunek. Po jakichś piętnastu minutach włóczenia się po chaszczach okolicznego parku udaje mi się znaleźć miejsce, skąd skąd widać względnie Jowisza. Rozkładam lunetkę i w końcu udaje mi się dostrzec podobny widok do tego z grafik na początku posta. Cztery księżyce - przy czym Europa bardzo słabiutko widoczna. Wracam do domu mniej więcej około północy.
Pora na podsumowanie. Nie udało mi się zaobserwować Sloohem Jowisza, więc na wszelki odnotowuję sobie lokalizacje zdjęć z forum: galeria użytkownika Orion 1958, wątek Jupiter with moon shadow and impact site, Io transit, GRS animation, two moons and GRS. Dają one obraz tego, co Slooh potrafi. Odświeżyłem sobie również znajomość serwisu ASP: Slooh for Schools. To właśnie ze znajdujących się tam materiałów skompilowałem poniższą grafikę:Składa się ona z reprodukcji jednej z kart PDF-u In The Footsteps of Galileo - Observing the Moons of Jupiter do której dokleiłem reprodukcję galileuszowych notatek z prezentacji Moons of Jupiter PowerPoint Slides.

Brak komentarzy: