Chyba najważniejsza dla nas sprawa to fragment protokołu z jury konkursu "Odkryj swój Wszechświat" zorganizowanego przez Wiedzę i Życie oraz Polskie Towarzystwo Astronomiczne:![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhU2o42y5HYjGgcXWpGU0FvVljLsD4mmf3lY0ke-RtctBIb4gkMZz_fAQtBLa2SF3ssOzzAv0PXf-zb4fb92x7R9W3_1ozqSokeV19IUwLyoG-5b8wwSirweffnzqPmPduSL64-TfVAC60/s280/protokol.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhU2o42y5HYjGgcXWpGU0FvVljLsD4mmf3lY0ke-RtctBIb4gkMZz_fAQtBLa2SF3ssOzzAv0PXf-zb4fb92x7R9W3_1ozqSokeV19IUwLyoG-5b8wwSirweffnzqPmPduSL64-TfVAC60/s280/protokol.jpg)
Swoją pracę zgłosiliśmy do niego prawie w ostatniej chwili - 30 maja. I udało się:) Wręczenie nagród ma nastąpić na XXXIV Zjeździe Polskiego Towarzystwa Astronomicznego w Krakowie, 14 września o godzinie 13. Gdy przeglądaliśmy protokół jury, zauważyliśmy oprócz nas całkiem sporo osób z Bytomia - głównie dzieci:
- Wyróżnienia pierwszego stopnia: Paweł Jankowski (8l. rzeźba), Monika Lempart (9l. grafika komputerowa).
- Wyróżnienia drugiego stopnia: Agata Pindral (10l. rzeźba), Mateusz Wieczorek (10l. rzeźba), Mateusz Knapik (9l. grafika komputerowa), Zuzanna Goik (9l. grafika komputerowa).
Ciekawe, przypadkowa zbieżność czy efekt działania jakiejś zorganizowanej grupy związanej z którąś ze szkół lub sekcji plastycznych?
Szkoła odkrywców: Archeologia - proces przygotowania tych warsztatów uchwyciłem w poście Finał. Poniżej zamieszczam natomiast zdjęcie podsumowujące nasze wykopaliska:![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjbNlF0FdWRmrE_nVmido4HS801bSN8rBTD2kkFo7weIGg1oTaajhufDeSXEF_nGdyQJYNqt87WWJ890SFpxaDODKfgd89CEClEqPt1uPmQ5F9-6qadEvHzYwVAMMjkcNI5jqkd-gY9mJ0/s280/PICT0001.JPG)
Nie licząc drobnych wpadek oraz kiepskiej pogody formuła zajęć jak najbardziej nam się sprawdziła. A zatem - mam nadzieję, że do niej jeszcze wrócimy. Zwłaszcza że, jak widać niżej, jest do odkrycia całkiem sporo:![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhYsS95H8_oOoD7u5dgR8ubug5d0KM313ja6Dk9Q0AryDMoUCY9HIzRmP9wgRDM-gIZXexqcZICWSLgrBju3k77rTRgdZVfdTdXm2L1Jijsd7djcVFHZ5TBxrQijLYN49XIeXbCS-xswJ4/s280/archeologia.PNG)
Księżyc: myślę, że najlepszym streszczeniem tego, co działo się w Księżycowym temacie będzie poniższa grafika - może niezbyt ładna, lecz zawierająca "w pigułce" wszystko to, co w temacie Księżyca udało nam się zdziałać:![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgwMJqnJveyQ22VDg4qYOvItLvlQ6ZME2ESSYL_b5d1j-N-QyeZYlREkcTbUQbDE2UJ-EoM4XjrVDoY2ReMSAfWX46aMJP4y1ycJMlZJgzjjMX2ifDS30MAyFYCXRmIXzIonoazTNTMZIo/s280/moonwind.png)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgwMJqnJveyQ22VDg4qYOvItLvlQ6ZME2ESSYL_b5d1j-N-QyeZYlREkcTbUQbDE2UJ-EoM4XjrVDoY2ReMSAfWX46aMJP4y1ycJMlZJgzjjMX2ifDS30MAyFYCXRmIXzIonoazTNTMZIo/s280/moonwind.png)
Tym, dla których powyższa grafika może wydawać się mało czytelna, polecam powtórną lekturę postów: Księżyc - o czym w lutym zapomniałem, Uciec przed nowiem (do przerobienia na PDF), Księżyc ze Sky and Telescope, Moon Wind i Google Moon, Notatki.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjyk8kdSMIr20kMjXONZgiy8KUWZr0ezQx5colkGqQ6S3GrP-cikT3dEMV_mm3ZpqJXJZ6ZSncoN8RjSkV5xnQpIqcS6dIQcOzZbw_41nqPeHcriRIhAUIa7SS32rJeMD39-idJuSI1R6A/s200/juneplans.png)
Wycieczka po trójkącie: czerwcowe materiały Night Sky Network zostały poświęcone obserwacjom M-13 oraz obiektów znajdujących się w obszarze nieba zwanym Trójkątem Letnim. Niestety, przez cały miesiąc praktycznie lało, dlatego obserwacje w realu udało mi się przeprowadzić tylko raz - przy okazji znajdując elektroniczną wersję obrotowej mapy nieba. Natomiast wirtualnie wykonałem zdjęcia M-13 przy pomocy Slooha i Mikroobserwatorium oraz przetestowałem odpowiednie dodatki do Celestii, stworzyłem odpowiedni plik z markerami, uzupełniłem obserwacje obiektów z Trójkąta możliwych do dostrzeżenia przy pomocy Mikroobserwatorium. Przy okazji - dobrze będzie przerobić na PDF lub program komputerowy materiały odnoszące się do tworzenia markerów.
Orbiter - właśnie przed chwilą zakończyłem testowe uruchomienie po instalacji Map 3D MFD v.04d: ![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEivTYhGCpxL9ahPXXL1ddKnUssEIDrSvZl6FwHAH0ULxDWuB3FybuDWwJnOWOVqCAj7OhtqGUSAn5DlKChTsZuotAhmFMi2ay12XSIZklnKV_AP_St83482YfD59qD6T9Zf_f3W3d3VScc/s280/map3d.png)
Pojawiły się również w naszym kompie instalacje V 2, AMSO i X-15, które przed chwilą rozbudowałem o na poły fikcyjne scenariusze związane z projektem X-15 Delta, na dysku zaś wylądował w archiwum Dyna Soar.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEivTYhGCpxL9ahPXXL1ddKnUssEIDrSvZl6FwHAH0ULxDWuB3FybuDWwJnOWOVqCAj7OhtqGUSAn5DlKChTsZuotAhmFMi2ay12XSIZklnKV_AP_St83482YfD59qD6T9Zf_f3W3d3VScc/s280/map3d.png)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiNvng-r0ToRzj0nGOhgEJVTjbYhg8wONe0EXF6LffJ__Ood4C_DcVRHbL7Y8cO9vhYuE2AYPInSogr5QILksQbFA5XaLKAo-mVIg3Na4oXMDG9SShcGcmqmaBbeUYYPdAW_pAUlv9XRzs/s200/rocketscience.jpg)
Aż prosi się zatem, by spróbować wykorzystać je w kontekście Adventures in Rocket Science, którego okładkę widać po lewej stronie. PDF ten przeznaczony jest do nieformalnej edukacji, zawiera zaś opisy zajęć przybliżających elementy fizyki związane z techniką rakietową. Ogółem jest tego 178 stron zawierających standardy edukacyjne którym odpowiadają treści zawarte w PDF'ie, instrukcję jak posługiwać się PDF-em, przystępnie napisaną historię rozwoju techniki rakietowej, oraz opisy poszczególnych ćwiczeń, polegających najczęściej na zbudowaniu prostych modeli rakiet, przy pomocy których można przeprowadzić demonstracje różnych zjawisk fizycznych.
Powtórka z Saturna - stała się ona okazją do zapoznania z Solar System Symulatorem. Sam zaś post staje się kandydatem do przerobienia na PDF.
Reszta tego, co się w czerwcu działo znajduje się na razie w poście czerwcowe plany. Uporządkuję ją tylko gdy będę miał na to czas.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz