środa, 17 czerwca 2009

Powtórka z Saturna.


I:\orbiter\ch7\esero\goinghome\goinghome.htm
Jak wygląda Saturn, powiedzmy z punktu widzenia sondy Cassini, która pojawiła się w serii poświęconych Saturnowi postów? Powyższą grafikę wygenerowałem przy pomocy nasowskiego serwisu Solar System Simulator po wprowadzeniu następujących danych: Zatwierdziłem je przyciskiem Run Simulator. Czy dałoby się jednak uzyskać podobny obraz na Orbiterze, przy okazji zyskując możliwość interaktywnej symulacji? Jak widać na powyższej grafice, gdzie Saturna uchwycono z kokpitu Delty poruszającej się po orbicie której parametry zostały wyświetlone panelach MFD, jest to możliwe. Nie trzeba przy tym stosować skomplikowanych obliczeń, wystarczy zastosować prostą procedurę którą znalazłem w jednym z postów Flying Singera.
1. Rozpocząłem od pobrania programu cfgdata.exe (120kB), którego autorem jest Tony Dunn, autor Gravity Simulator'a.
2. Ponieważ nie wymaga on instalacji, zapisałem go w pierwszym lepszym z katalogów i uruchomiłem klikając dwukrotnie myszą:Na początku wprowadziłem datę i czas odpowiadające tym, które wprowadziłem w Solar System Simulatorze (A), potem nazwę sondy Cassini (B), wybrałem Saturna jako obiekt względem którego mają być liczone wektory Orbity (C), kliknąłem opcję Vectors (D) potem przycisk Create E-mail (E). W okienku tekstowym (F) pojawił się tekst, który wkleiłem do schowka (G). Uruchomiłem program pocztowy. Utworzyłem e-maila zawierającego w treści tekst ze schowka, jako temat wpisałem job i wysłałem na adres horizons@ssd.jpl.gov. Po mniej więcej 5 minutach uzyskałem odpowiedź. W międzyczasie przeszedłem do następnego okna programu cfgdata klikając przycisk Next (H).
3. Całą zawartość maila z odpowiedzią wkleiłem na dużego okienka tekstowego: Następnie użyłem przycisku Create Data. - program przeliczył dane na orbiterowy format - zostały one wyświetlone w małym okienku.
4. Otwarłem scenariusz symulacji w oparciu o którą pisałem poniedziałkowego posta. Odszukałem linię zawierającą datę symulacji: i wymieniłem ją na datę wyliczoną przez cfgdata: Date MJD 54999.585138889. Następnie odszukałem parametry orbity Delty: Frazę Orbiting Earth wymieniłem na Orbiting Saturn, a parametry RPOS i RVEL na parametry wyliczone przez cfgdata. Zapisałem scenariusz pod nową nazwą i uruchomiłem Orbitera wczytując uprzednio zapisany scenariusz. Przywołanie Orbit MFD oraz Map3D MFD upewniło mnie, że "teleportowałem" się z wokółziemskiej orbity w rejon Saturna - resztki zaś wątpliwości rozwiało porównanie położenia księżyców Saturna na Orbiterze z tymi, które pokazał Solar System Simulator. Proste, prawda? Analogiczną procedurę można zastosować w przypadku dowolnego innego statku - o ile oczywiście znajduje się w bazie Solar System Sim'a.

Brak komentarzy: