poniedziałek, 1 czerwca 2009

Przekombinowałem:) - Gdzie szukać M 13.

2. Wykonamy przy pomocy któregoś z naszych programów mapę położenia M 13 analogiczną do tej, jaka znajduje się na trzeciej stronie czerwcowego przewodnika po MRA. Czerwcowe plany.
Z grafiką u góry poszło łatwo. Po prostu jeszcze przedwczoraj wykonałem zdjęcie M 13 przy pomocy Slooha. Z grafiką u dołu jednak poszło o wiele gorzej. Przede wszystkim okazało się, że M 13 nie ma w podstawowej wersji Celestii. Musiałem sięgnąć po dodatek Globular clusters stworzony przez człowieka podpisującego się tirooly. Kiedy go już zainstalowałem, to okazało się że przy muszę mieć zapaloną opcję Render\View options\Nebulae - i tu, niestety w pełnej krasie ukazał się bynajmniej nie lew, lecz Herkules, zaś położenie M 13 wypadło na końcu jego pleców. Nie wypadało robić zbliżenia pośladków bohatera, zatem chwilowo dodatek Jestra musiał opuścić Celestię. Dopiero wówczas udało się uzyskać widok jak ten:
Zostało mi jeszcze odnotowanie hiperłączy do Celestii (uwaga - wymagają one zainstalowanego programu): cel01, cel02, cel03 oraz zastanowienie się nad punktem trzecim czerwcowych planów.
Update:
Poniżej zdjęcie M13 wykonane przez Mikroobserwatorium:
Zzipowane archiwum z plikami można pobrać klikając tu.

Brak komentarzy: