Powoli dobiega końca misja STS-124. Jak czytam na
astro4you:
2008 06 11§ 02:02 Załoga szykuje sie do snu
2008 06 11§ 10:02 Początek dwunastego dnia lotu
2008 06 11§ 12:17 Instalacja centralnej kamery systemu dokowania
2008 06 11§ 13:42 Discovery oddokowuje od stacji ISS
2008 06 11§ 14:07 Discovery rozpoczyna FLYAROUND
2008 06 11§ 15:25 Finalowa separacja wahadlowca od ISS
2008 06 12§ 01:32 Zaloga ISS & STS szykuje sie do snu
Tymczasem na Orbiterze miałem trzecią Ewkę. Tym razem po to, by móc napisać jak tego dokonać z Delty Glider IV oraz by móc troszeczkę wspomnieć o turbopakach.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjRgDpt7ej9FVw42_1XFciJDpA7fWLsv4BngIslie9LcVTbbb8WY6Hm_sIqAbKQ2ImLT05pdyPQmKHqryMktRgGX7idOfsgmE4fd6aP3vmFiiT5O5EOg4TytYM3a-VQ_B9oJsStzZUerGrj/s320/paneledoeva.JPG)
Kluczem do EVA w Delcie są dwa panele. Pierwszy z nich to panel śluzy, znajdujący się na górze kokpitu, drugi zaś to panel EVA, znajdujący się w jego dolnej części. Przypomnę tylko, że panele podzielone są na trzy sekcje. W obrębie danej sekcji do przewijania obrazu służą strzałki. Aby przełączyć się pomiędzy sekcjami używamy z kolei kombinacji
Ctrl+strzałka (dolna lub górna). Na rysunku obok panele sterujące śluzy oraz EVA oznaczyłem różowym obramowaniem. Jeżeli jest ono niewidoczne, wystarczy obejrzeć rysunek klikając na nim.
Tak zaś wygląda to w przybliżeniu. Panel śluzy:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhuUxtSlRrDR26e0z3SosvW5Q0tOr7vT6E5roznBOhda2_1TJNhzLqnwxzPp24NXpWYPwhkBM46M-yK3C-nuEHQE8IKCzpPVlkzTMedlGgdF4cR2b10vks6gc4Q_Gbx-gL5vv5j8ygemsf2/s400/EVA0306.jpg)
Panel EVA:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg45P9P1OwT3wa_gH8RNn1l5nYSzvPJGZpwEhU_5USNa-sgEidbSPgyT4Mjqm8rKdoBJzDWPeuF1u0nfO8vkcYhg9r0o_RhegNGhvD2R66JlYv9P-orUh992ZyAQrTHYfntDucQ3Yit5O-p/s400/EVA0305.jpg)
Panele te pracują niezależnie od siebie. By jednak nasza EVA była jak najbardziej realistyczna, kolejność ruchów powinna wyglądać tak:
1. Panel
CREW EVA: wybieramy astronautę do spaceru
2. Panel
Airlock:
INNER DOOR na
OPEN potem na
CLOSE (czyli nasz astronauta wlazł do śluzy)
3. Otwieramy stożek dziobowy:
NOSE CONE na
OPEN4. Wypompowujemy ze śluzy powietrze:
CHAMBER na
EMP - i czekamy aż wskaźnik ciśnienia
CHAMBER PRESSURE spadnie na zero procent
5. Otwieramy właz zewnętrzny:
OUTER DOOR na pozycję
OPEN6. Przełączamy się na panel
CREW EVA i klikamy przycisk
PERFORM EVA - nasz astronauta ląduje na zewnątrz.
Jak nim się teraz poruszać - nie będę się powtarzał. Klawiszologia jest w
tym poście. Natomiast warto jest wspomnieć o turbopakach. Są to indywidualne urządzenia rakietowe zwiększające możliwości manewrowe naszego spacerowicza. Aby ich użyć, najpierw musimy je wypuścić ze statku. Służy do tego panel
MMU-
TURBO-
PACKS znajdujący się na lewo i w dół od panelu
CREW EVA:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh5Ys8smq-3uBXsjAFmcmFjKI9-IAWQNS-hnGKvpAoifaZzBf170WjSIyV2buFsFYaFxzs4WRo95hbZVVb3NtV0mZsXKm6w6d8JCDVZhKc0zqS34TXchtjVlLaHyFIulQaTUNSZPKoQLHZv/s400/EVA0329.jpg)
Jak widać są dwa turbopaki: lewy i prawy. Aby uwolnić jeden z nich, otwieramy napierw drzwi wnęki
LEFT lub
RIGHT w pozycję
OPEN. Kiedy drzwi się otworzą, klawiszem GRAPPLE/RELEASE uwalniamy turbopak. Jeżeli jesteśmy w kosmosie, zacznie on powoli dryfować oddalając się od statku. By go pochwycić, astronauta musi zbliżyć się na odległość mniejszą niż metr. Następnie klawiszem
G może złapać turbopak lub użyć klawisza
B aby umieścić go na plecach:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiDxp7gfyP85hbBVuRqpazEggb2ceBb0nIFW0XcVreA9jtMtTVfQMI795Vf3tcZWJpb4gtRYSC4JstKbAb6nwUOMd3cEO5Mrs4Rc8J2oJhISTO8aC3lPtOSZ51rOvcDmSZWPz6dBUw7ZuLl/s400/EVA0341.jpg)
Do manewrowania przy użyciu turbopaka służą odpowiednio klawisze:
+ - lot do przodu,
0 oraz
. - lot "góra"/"dół". Aby uwolnić się od turbopaka, należy go ściągnąć -
B, przełożyć do przodu -
G następnie zaś umieścić jak najbliżej wnęki potem zaś pochwycić przy pomocy klawisza
GRAPPLE/
RELEASE znajdującego się na panelu kontrolnym wnęk. Powrotu do statku dokonamy zbliżając się do otwartego włazu zewnętrznego, by wejść do delty należy znaleźć się w odległości mniejszej niż metr od niego. Wejścia dokonujemy klawiszem
E. Pozostaje jeszcze zamknąć właz zewnętrzny, wpompować powietrze do śluzy, zamknąć stożek dziobowy i EVA zakończona.
I tak oto się zrobił długi post. By dalej go nie przedłużać, to
tutaj jest galeria z symulacji, która posłużyła mi do jego napisania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz