W poście Obserwujemy start opisałem w jaki sposób pokazać na Orbiterze wektory sił działających na startujący statek kosmiczny. Tymczasem zupełnie zapomniałem nadmienić, że każdy z orbiterowych obiektów posiada możliwość wyświetlenia "umocowanych" do niego osi wyznaczających umowne kierunki x, y, z. Tak to wygląda w praktyce:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhhnPgYfqitS9leUf48QlhQZ6W183V3bB7fy6zN7BsdrAlR0khuofBa5NRaW672tHma-GD8Wfkr-Czte8hpSKXFkv__Pna9VDTCeVia4RHACiw-6xcFt1UiFUZrQmiV4ecLxEaMfEWXnfI/s400/rvc05.png)
Żeby pokazać osie należy wywołać klawiszem F4 okienko Main, następnie kliknąć przycisk Custom potem zaś zaznaczyć opcję Coordinate axes. Możemy również wybrać grupy obiektów, dla których osie będą wyświetlane: Vessels (statki kosmiczne), Celestial bodies (ciała niebieskie), Surface bases (bazy na powierzchni). Nie muszę chyba pisać o tym, jak dużym jest to ułatwieniem w niektórych sytuacjach, gdy trzeba opisywać wzajemne położenie obiektów względem siebie czy też ich ruch. Weźmy chociażby przykład, gdy trzeba opisać działanie zewnętrznego panelu sterowania pracą silników:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhxd-aZh2LVEAY_OWIU7IVdgrj87ODyeXTDjMbat4HdOu3Yw4dz1delMcnMluuhb5ASnKqVaEB6uZmck89PNAXTl2HTaFnLNejFKxE0IOaVgxePPvZfVaCCpCTuPAMg-OFtRSrw8rErz9A/s400/rvc02.png)
Jeżeli omawiam sekcję silniczków korekcyjnych powodujących rotację statku (RCS Rot), to stwierdzenie że przyciski D i U powodują obrót statku wokół osi X, przyciski L i R obracają go wokół osi Y zaś przyciski oznaczone znakiem ^ wokół osi Z nie wymaga raczej komentarza.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz