środa, 24 kwietnia 2013

Game off!

I:\pappert\blendedlearning\grywalizacja\Grywalizacja.htm
Tym razem "ciasteczek" nie będzie. Na pożegnanie grywalizacji zostawiłem sobie coś odpowiednio długiego:
Jest również do tego dołączona obszerna prezentacja:

Game off!

poniedziałek, 22 kwietnia 2013

Astronomy State of the Art: Ku galaktykom i dalej ...

I:\pappert\guideddiscovery\gwiazdygwiazdozbioryplanety\solarsystemambassadors\thestateoftheart\Astronomy.htm
Tyle, jeśli chodzi o strony stricte związane z kursem, poniżej wykaz związanych z nim tekstów  naszego bloga: 

piątek, 19 kwietnia 2013

Universe in a Box: Otwieramy

I:\pappert\guideddiscovery\gwiazdygwiazdozbioryplanety\unawe\UniwerseInABox\UniwerseinaBox.htm
To otwieramy. Tak to w praktyce wygląda. Niestety, pojemnik chroniący zawartość dość mocno ucierpiał w transporcie (lub z powodu sklonowania kotów), pójdzie zatem do wymiany.  Podobnie jak podręcznik. Tu jednak dwa ulepszenia wprowadziłem od ręki:
Tak przy okazji - lubię pracować nad prototypami:) Aż mi się Gates przypomniał;)
Pora na łącza:
Chwilowo tyle, ciąg dalszy nastąpi niebawem.

czwartek, 18 kwietnia 2013

Przerwa na Skydrive

I:\pappert\blendedlearning\LearningSuite\Learning Suite.htm
Myślę, że w końcu jutro boxa otworzę, a tymczasem przerwa na Skydrive. Muszę porządków nieco na nim zrobić, przy okazji przeglądając sobie materiały z tegorocznego Forum Technologicznego w Gliwicach. Jest wśród nich między innymi prezentacja poświęcona wykorzystaniu chmury w zarządzaniu organizacją,  którą poprowadził Ryszard Dałkowski z Microsoftu. Fajna, lecz chyba ta z Gdyni była lepsza:

Lunch nie gonił;) Wracając jednak do Skydrive'u, jest on jednym z siedmiu najbardziej liczących się wirtualnych dysków. Znajdziemy go również wśród narzędzi dla nauczycieli z PIL Network,  co jest o tyle atrakcyjne, że towarzyszy mu sporo scenariuszy zajęć lekcyjnych:
Ze SkyDrive'em współpracują aplikacje z grupy Office WebApps, co umożliwia np. osadzanie na blogu prezentacji lub list:
 
Na koniec dokumentom można nadać różnorodne uprawnienia, co można sprawdzić bawiąc się Sandboxem poniżej:
PartnersInLearning>SkyDrive>SandBox - folder, gdzie znajdują się poniższe pliki:
Test01.docx: nie ustawiałem w nim żadnych uprawnień, jest on widoczny dla mnie o ile jestem zalogowany;
Test02.xlsx: arkusz z możliwością wyświetlania i edycji. Nie ręczę za jego zawartość, ponieważ jest on dostępny do edycji dla każdego kto czyta ten tekst; 
Test03.docx: dokument dostępny wyłącznie do wyświetlania;
Test04.docx: plik z uprawnieniami ustawionymi na widoczny publicznie;

środa, 17 kwietnia 2013

Astronomy State of the Art: 7 dni z gwiazdami

I:\pappert\guideddiscovery\gwiazdygwiazdozbioryplanety\solarsystemambassadors\thestateoftheart\starsactivity\ACTIVITYFORSECTION 5.htm
Kolejny odcinek Astronomy - State of the Art poświęcony jest gwiazdom. Tym razem nie zamieszczę  wprowadzenia, bo go nie ma na YouTube, zaś mechanizm osadzania filmów bezpośrednio ze stron kursu na tym blogu nie chce działać. Niech będzie zatem grafika pokazująca interfejs kursu:
Pozostałe grafiki które były w tym tekście wylądowały w albumie:
Znalazły się tam: struktura  sekcji w której jestem, slajd z prezentacji pokazujący genezę pierwiastków zrzut ekranu kolejnego projektu z Zooniverse, wykaz gwiazd i mgławic dostępnych dzięki darmowemu archiwum Mikroobserwatoriumkwietniowy tekst z  Discover Cosmos poświęcony Orionowi. Jeden z podanych w tym tekście linków prowadzi do seansu WWT. Ciekawe, czy tego samego, który już znalazł się na naszym blogu? 

poniedziałek, 15 kwietnia 2013

Universe in a Box: KOT SIĘ SKLONOWAŁ!!

I:\pappert\guideddiscovery\gwiazdygwiazdozbioryplanety\unawe\UniwerseInABox\UniwerseinaBox.htm
"Universe in a Box is simple enough to be adapted to different countries and contexts. In my demonstrations so far (in Mumbai, India), both the children and teachers have been thrilled with the activities. Astronomy so far does not feature on the primary school curriculum here. It's really great that a resource developed in one part of the world is being shared across the globe."  - Jaya Ramchandani, menedżer projektu Uniwerse in a Box o którym którym pisałem pod koniec września ubiegłego roku. Od siebie dorzucę, że widoczny poniżej Ziutek zrobił się na widok "boxa" "completely thrilled". Najpierw na pudło wlazł.Tak wysokiej "skały" już dawno na stole nie miał. Potem się na nim położył. Na koniec się sklonował. Cały ten proces widać na zdjęciach poniżej:
Więcej napiszę o tym, jak tylko zlezie, i on, i jego klon. 

czwartek, 11 kwietnia 2013

Połów żab

I:\pappert\blendedlearning\LearningSuite\kinectsdk\Kinect.htm
I:\pappert\blendedlearning\BlendedLearningIndeks.htm 
I:\pappert\blendedlearning\eatthisfrog\eatthatfrog.htm
Skąd taki tytuł? Bo idzie wiosna i żaby wychodzą na żer;) Jedna jak widać przysiadła na moim biurku, kolejne zaś szykują się do ataku. "Żabami" w swojej książce "Eat that Frog!" Brian Tracy nazywa ważne sprawy do załatwienia. W moim przypadku parę z tych spraw związanych jest z listą która do niedawna była powyżej. Była też ona bardzo prymitywnym przykładem listy zadań, stworzonym ad-hoc by mieć parę linków przed nosem. Do każdego bardziej zaawansowanego projektu lepiej jest dobrać odpowiedni soft. Ułatwi on zarządzanie listami zadań oraz ich przekształcanie tak, by odpowiadały naszym potrzebom. Narzędzi takich jest sporo. Poniżej widać interfejs jednego z nich  w trakcie pracy nad przeróbką listy zadań na mindmapę:
Zanim jednak zaczniemy się bawić softwarem, dobrze zapoznać się choćby z podstawami zarządzania czasem. Wspomniana książka może się do tego przydać, nie jest przeładowana treścią i daje niezły przegląd tego "co i jak". Wracając jeszcze do jej autora - Tracy jest jednym z tych złotoustych mówców, którzy podpowiadają ludziom jak "long living and prospering". Jego firma istnieje już na ryku dość długo - początki jej sięgają lat końca siedemdziesiątych. Skoro zaś już o organizacji czasu mowa, niezła prezentacja na ten temat była polecana na  Slidesherze:

Pozostaje mi życzyć powodzenia w połowach różnych tych większych oraz mniejszych "żab":) Zwłaszcza że chyba w końcu się wiosna rozpoczęła.

wtorek, 9 kwietnia 2013

Game on!

I:\pappert\blendedlearning\grywalizacja\Grywalizacja.htm

No to się doigrałem, a wszystko przez Leszka. A będzie jeszcze gorzej.
Wystarczy rzucić okiem na fragment poniższego  Cyrografu:
"Assignment Deadlines
Sunday night at 11:59pm Eastern Time (GMT -0400) is the deadline for submitting both Quiz 1 and Quiz 2, because we allowed a buffer for students joining the course late. 
The first Written Assignment is due at the same time. The assignment is short to give you a feeling for the process; we expect that it will take most students less than an hour to complete it. These scenario-based Written Assignments were popular in the first session of the course, and we hope they add to your learning experience. Please note there is no late submission allowed, as the peer assessment process has to be synchronized. "
A teraz coś o odpowiedzialności zbiorowej:
"Peer Assessments
If you submit the Written Assignment, a few hours later you should receive five submissions by other students to score. We hope you will take the peer assessment seriously, and follow the grading rubric which is provided with the assignment. We’d like to remind you also to conform to Coursera’s plagiarism policies, and encourage you not to post your assignment submissions on the forums until after the submission deadline. " - nie wiem czemu lecz tak jakoś historia z akwarium mi się przypomniała. No, ale może już dosyć tego dobrego. Nie zamierzam bowiem pisać ani o zagrożeniach takich czy owakich, ani o specyficznych relacjach panujących w szkołach. Mało mnie również interesują wynurzenia o kanonie szkolnych lektur w "Wyborczej", bardzo natomiast zaintrygowała mnie Coursera, z której pochodzą fragmenty powyższych tekstów. Najpierw jednak może parę słów o grywalizacji.
Po raz pierwszy z tym pojęciem zetknąłem się dwa lata temu. Temat mnie zaciekawił co najmniej z dwóch powodów: po pierwsze to grywalizacja najbardziej nakręca współczesny wyścig szczurów.  Po drugie, znajomość jej mechanizmów może umożliwić przynajmniej częściowe z tego wyścigu się wypisanie. Po prostu zyskujemy świadomość, kto i jak z nami pogrywa. Z prawdziwą zatem ciekawością przejrzałem materiały z  PIL Network których krótką zajawkę można obejrzeć poniżej:

Grywalizację znajdziemy tam wśród "gorących tematów", gdzie rozpatrywana jest w kontekście edukacji. I chociaż do pomysłu Kinecta w przedszkolu umiarkowanie się przekonałem to posty Donalda Dirkhama okazały się całkiem ciekawe. Prezentację,  która towarzyszyła jednemu z nich zachowałem sobie w folderze: SkyDrive  >  PartnersInLearning  >  Grywalizacja. Nic zatem dziwnego, że kiedy Leszek zwrócił uwagę poświęcony grywalizacji kurs prowadzony przez Kevina Werbacha to dosyć mocno się nim zainteresowałem. Tak oto trafiłem na Courserę. Sam kurs składa się on z 12 segmentów z których każdy zawiera około godziny materiału video oraz wykazu materiałów dodatkowych, na które składają się rekomendowane lektury, prezentacje, czy wystąpienia z których jedno zamieszczam poniżej:

Warto zwrócić uwagę na wiek tego młodego człowieka oraz niewątpliwie wynikające z tego życiowe doświadczenie. No, ale ma ambicje - "warstwa na wierzchu świata" - nic, tylko tak dalej trzymać.   W końcu Zuckerbergowi też się udało. Kursowi towarzyszyć ma również publicznie dostępna strona na Wiki.
Grywalizacja to tylko jeden z 331 znajdujących się na Coursera kursów. Obejmują one najrozmaitsze dziedziny wiedzy, znaleźć można przykładowo wśród nich zarówno Wprowadzenie do archeologii jak i serię kursów o bezpieczeństwie informatycznym. Funkcjonowanie portalu możliwe jest dzięki porozumieniu 62 partnerów wśród których 29 to uniwersytety. Kursy te  po części wspomagają tradycyjne, uniwersyteckie kształcenie po części zaś są reklamą organizujących je uczelni. Na kursy składają się nie tylko nagrane wykłady czy prezentacje, lecz również całkiem sensownie skonstruowany system oceniania 
Istnieje też infrastruktura umożliwiająca przeprowadzenie online egzaminów podobnie efektywnych jak osobiste spotkanie z wykładowcą twarzą w twarz, stosowana jest ona wedle uznania przez uczelnie  w których kursy z Coursery stanowią integralną część kształcenia studentów. Tymczasem każdy uczestnik kursu, bez względu na to czy jest studentem czy nie,  otrzymuje elektroniczny certyfikat jego ukończenia. Nie jest on przyznawany z automatu - trzeba się zmieścić w powyżej podanych limitach punktów, zatem żartów nie ma. Certyfikat taki ma wartość czysto honorową: "This is not a Wharton School or University of Pennsylvania course, so no course credit from those institutions is provided." Sporo osób stara się go jednak uzyskać. Istnieje też możliwość uzyskania certyfikatu weryfikowanego. Jest on płatny i aby go uzyskać musimy  założyć profil, gdzie zostaną odnotowane podstawowe dane, również biometryczne, na które składa się nasz wizerunek oraz sposób w jaki uderzamy w klawisze. Konieczne jest również posiadanie kamerki internetowej. Daje to systemowi możliwość sprawdzenia, czy to faktycznie my przerabiamy kurs czy też robi to ktoś za nas.  Warto się  przyjrzeć działaniom, które być może w przyszłości umożliwią nadanie tego typu certyfikacji statusu akceptowalnych oficjalnie zaświadczeń.  Na razie toczy się wokół tych działań dość ożywiona dyskusja - chodzi w niej głównie rzecz jasna o sprawy organizacyjne i finanse. 

sobota, 6 kwietnia 2013

Astronomy State of the Art: Tydzień egzoplanet

I:\pappert\guideddiscovery\gwiazdygwiazdozbioryplanety\solarsystemambassadors\thestateoftheart\egzoplanetsactivity\EgzoplanetsACTIVITY.htm
Wreszcie jestem na bieżąco. Egzoplanety przewidziane są na najbliższy tydzień:

Na stronie kursu jest już wykaz materiałów:

Od siebie dorzucę link do anglojęzycznej mini wersji Odkrywców Planet: