poniedziałek, 25 marca 2013

"Radom rulez" czyli spacerkiem po PIL Network

I:\pappert\blendedlearning\radomrulez\hottopics\Hot topics.htm
I:\pappert\blendedlearning\LearningSuite\Learning Suite.htm
I:\pappert\blendedlearning\radomrulez\Radomrulez.htm
Ostatnio wspominałem o Partners in Learning przy okazji  wernisarzu otwierającego "teleskopy". Pora na mały spacer:

Teraz jeszcze niektóre z  linków:
Małgorzata Snarska o konkursie "Innowacyjny Nauczyciel i Innowacyjna Szkoła": krótki film zachęcający do udziału we wspomnianych konkursach w ubiegłym roku. W organizację konkursów zaangażowany jest Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. Prowadzi on stronę, gdzie znaleźć można obszerne archiwum ubiegłorocznych prac.  Tak się też składa, że dwukrotnie braliśmy udział w tego typu wydarzeniach: w roku ubiegłym i dwa lata temu. Krótkie relacje wraz ze zdjęciami są tutaj oraz tu.
Bezpłatne narzędzia:  ogólnie naliczyłem tam 41 pozycji. Większość z nich to programy, można też znaleźć podręczniki i kursy. Każda z pozycji posiada swoją krótką charakterystykę:
Mogę się dzięki temu dowiedzieć, że przykładowo w przypadku WWT istnieje do niego 15 samouczków oraz 83 opisy zajęć lekcyjnych. Rekordzistą jest chyba PowerPoint, zawierający 188 samouczków i 10539 opisów zajęć.
Samouczki:  zainteresowało mnie, ile ich jest w języku polskim. Jeden zamieszczam poniżej:
Autorem jest Janusz Wierzbicki, współtwórca między innymi portalu EFun.
Learnig activities: czyli nic innego jak scenariusze zajęć lekcyjnych to najciekawsza część portalu. Niestety, w języku polskim jest tylko 21 prac. Osobiście najbardziej spodobały mi się Szachy inaczej. Jeszcze dla przypomnienia - najwięcej polskich projektów związanych z Partners in Learning znajduje się na stronach konkursu "Innowacyjny Nauczyciel i Innowacyjna Szkoła", zwłaszcza w archiwum.
Hot topics: to 12 pomysłów na to, jak zmienić niektóre z aspektów kształcenia:
Warto tu zajrzeć chociażby ze względu na  filmiki.
Rozwój zawodowy: zpośród znajdujących się tam materiałów może na początek:
  • Teaching with technology: strona umożliwiająca określenie, na ile dobrze rozumiemy sposoby w jaki można zastosować technologie informacyjno-komunikacyjne w praktyce szkolnej. Dobrze rozpocząć ją od testu, który pomoże nam określić kompetencje nad którymi warto popracować. Liczy on 40 pytań typu "co byś zrobił gdybyś znalazł się w następującej sytuacji". Po zakończeniu testu otrzymujemy tabelaryczne zestawienie zawierające sugerujące obszary, nad którymi powinniśmy popracować oraz kursy, z którymi warto byśmy się zapoznali.
  • Windows in the Classroom:  nagrania z seminarium poświęconego wykorzystaniu systemu Windows w szkole.
  • pptPlex oraz LCDS: dwie z aplikacji znajdujących się na liście 58 best free PC software apps from Microsoft
Społeczność: w chwili, gdy piszę ten tekst z Polski zarejestrowanych jest około 120 szkół z czego przeszło dziewięćdziesiątka jest z Radomia oraz 1711 nauczycieli.
Dla szkół:  opis w jaki szkoły mogą uczestniczyć w Partners in Learning, omówienie takich programów jak Pathfinder School czy Szkoła Mentorska. W Polsce szkołami mentorskimi są Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu oraz Szkoła Podstawowa nr. 1 w Choszcznie. Myślę, że to co napisałem powyżej wyjaśnia tytuł posta.
I to by było chyba na tyle, jeśli chodzi o pierwsze odwiedziny na tym portalu. Nasuwa mi się tutaj parę refleksji - pierwsza z nich jest taka, że  dobrze jest odróżnić od siebie dwa typy znajdujących się tam treści. Pierwszy wiąże się z samym charakterem Partners in Learning. Jako inicjatywa Microsoftu prezentowane są tam przede wszystkim aplikacje tej korporacji. I tutaj - "de gustibus" - jeśli się one komuś nie podobają, to przecież jest wybór: Linux,  Apple czy Google to pierwsze z brzegu przykłady marek, z którymi również są powiązane zasoby dedykowane edukacji. Drugi typ treści jest uniwersalny, nawiązujący do uznanych i powszechnie akceptowanych wytycznych dotyczących sposobu w jaki powinno być organizowane kształcenie. Mam tu na myśli chociażby  21 Century Skills, Project Based Learning, etc.   Wystarczy chociażby zwrócić uwagę na sposób, w jaki opisane są scenariusze zajęć znajdujących się na portalu:

Warto też zajrzeć na stronę See great 21CLD learning activity examples, gdzie można pobrać arkusze umożliwiające określenie, czy nasze zajęcia odpowiadają 21CLD, czy nie.
Innym przykładem może być kurs, którego zadaniem jest zapoznanie z wytycznymi UNESCO dotyczącymi nauczycielskich kompetencji TIK:
Tak przy okazji - jest to jeden z paru tego typu kursów. Każdy z nich zakończony jest testem, którego pomyślne zaliczenie odnotowywane jest w profilu użytkownika portalu.
Reasumując: pierwsze wrażenia ze zwiedzania  mam niezłe. Portal posiada możliwość wyboru polskiej wersji językowej. Jest ona oparta na automatycznym tłumaczeniu które wystarcza aby zrozumieć sens treści. Niestety, tłumaczenie nie działa "głębiej" - w przypadku kursów czy materiałów video zdani jesteśmy na oryginalne wersje językowe. Na PIL niestety nie znajdziemy zbyt wielu polskojęzycznych opisów zajęć lekcyjnych. Jest tak, ponieważ większość z nich znajduje się na powiązanych z Partners in Learning stronach konkursu "Innowacyjny Nauczyciel i Innowacyjna Szkoła"

Brak komentarzy: