Na naszym blogu wielokrotnie przewija się tematyka związana z Podróżami z Celestią, Franka Gregorio. Nie tylko my bawimy się tym pakietem. Dziś chciałbym zaprosić do odwiedzenia strony Proyecto Celestia, będącej dla mnie modelowym przykładem zastosowania Podróży w pracy z dzieciakami. Niestety, jest ona po hiszpańsku. Nie znam tego języka:) Przez analogie mogę się jednak wiele domyśleć. Poniżej zamieszczam trochę luźnych uwag, które przyszły mi do głowy gdy zwiedzałem ten portal. Mam nadzieję, że będą one miniprzewodnikiem dla tych, którzy będą chcieli powtórzyć moją wycieczkę.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgESBChUGkdPCD0GnOK0hntCRDE6Blst4HFlEpqcEdjtwhNRGr8WWU6dRNLMvlg_WWxivTp_VNyewUtWojHKxzuyRjImEAKc6tEDX6nDvs2-MHLDbLw8-EBAM6zNXfbxiO3MYdcVqP2zgPk/s400/cel01.jpg)
Nadzór metodyczny: tutaj jest link do strony opisującej założenia projektu wraz z osobami odpowiedzialnymi za jego realizację. Reprezentują oni takie instytucje jak: Departamento de Sistemas Informaticos oraz Instituto de Educación Secundaria Federico García Lorca. Tu pewna uwaga - wydaje mi się (nie znam hiszpańskiego), że głównym celem projektu nie jest rozwiajanie w uczniach zainteresowań kosmosem, lecz kształcenie konkretnych kompetencji z informatyki. Chodzi tu o takie kompetencje jak: tworzenie dokumentów, filmów oraz prezentacji przy pomocy narzędzia do modelowania 3d jakim jest Celestia.
Sekcja Celestia:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi5RoeKFXLnfVX_SGN-uFUC5aq0jj1Sue_sACmbNSN74gV9vx0P4leeTHyB6l9UVKHz0bPeeSLJZrJZdwi7mCbyGkfMfSMqq5HyQ4WC1e52VfyN-rP5j06MuCBWIlu4dF8_UnO_NrQfJY4Z/s400/cel02.jpg)
Sekcja Add-ons: Zawiera wybrane dodatki.
Są tam trzy grupy: mgławice, sondy oraz światy z serii Star Trek. Warto zwrócić uwagę, że Hiszpanie nie odwołują się do adresów z Celestia Motherlode, lecz przechowują kopie dodatków na swoim serwerze w postaci samorozpakowujących się archiwów, co moim zdaniem dość ułatwia instalację powiedzmy w pracowni szkolnej.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi8QSZubO3_WFweRRovVxcKV97X5yIQcNJkZZDQYkBo4b2p4ioU8RxC-pjQVJc2EdFMC5mRvqkzvIGJ7zqL2FbetwPEVMsQivL1B7BoddObbTwLpZAMZFs4kMm_a5SPHsMH8OETfICUhvKm/s400/addons.jpg)
Sekcja Imagenes: to nic innego jak galeria.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg0Dg7DPa27SHieBhSvtV3jJqhQuPbTUFhVgBvTBSfEZ1LGi0PMCa0F5KD4tcpUOfkeeZOOHnObYPS33EGabhemvi-Q_GGxiCWsIHylri42hWpCp6bwYoKNrW8lMmOalHlf5qcXJwW3CU-K/s400/imagenes.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgtZfT6ow32guwZILSSSUcsNa8Q1YGLvZ1Zm5xRgU_2Kose_6NMDr6GPemSU2GvhW2JtsyAKm-U-RnH0eQDF2mpj6xB1cvTLpwqainyCziSdnRHHSOp5EeA7wH2gan-kYqxyLJ04lCdL7Rt/s400/jupiter.jpg)
Sekcja Videos: nie pisałem o tym jeszcze, lecz Celestia umożliwia bardzo łatwe wykonywanie filmów. Wystarczy po prostu włączyć nagrywanie ekranu przy pomocy polecenia Plik/Przechwyć film.
Hiszpanie wykorzystują to w pracy z dzieciakami, które tworzą filmy video na tematy związane z szeroko rozumianym kosmosem, poczynając od zjawisk astronomicznych na misjach kosmicznych kończąc. Być może filmy te nie powalają dramatyzmem, są jednak dla mnie cennym przykładem kolejnego z zastosowań Celestii. Poniżej zamieszczam jeden z nich, poświęcony nieudanemu rosyjskiemu programowi lądowania na Księżycu:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiEvDmXePyYOifV3DOoeF59SBEjbpQBFfMnIyV5iVbCoJhC8HuHWuL-i8qcCbRrX83XhSybrc7hw5Q6EGKt_XouliJgWgJ6rqGZotjfkaB1yZpYYKlGsztcL6sZPqxN5Vkm67Alhjw_C7FX/s400/videos.jpg)
Został on zrealizowany przy pomocy dodatku N-1 stworzonego przez Francuza, Jean-Marie Le Cospérec'a.
Sekcja Unidades Didacticas:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh0iqZt-queDkUfGGKPeBQGiLTMNtBHksNAQlKPzfBzqQns_xBhE0A28LvtRZGnOSczCXbxAuQsJwERpIgvGtZRxFaMA7UlgzuwtVJ1ocZX251o9UQayu7o2730czmLBy_knKhgNQR9bstN/s400/unidadesdidacticas.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjrApbi0R93laIOt_bNc6PgZfovzDgXO2k_sKR_K5OyzaFckLeRueYL2r7UKWdizvmQ9UMWA7DWskTcBh2EJtqgO1KNWsig246RLIEiySnDpbxLThSPXn74fqdSPswhdZws9OH2ryeK1H6l/s400/hiperlances.jpg)
Sekcja Taller: sądzę, że chodzi w niej o przykłady zajęć towarzyszących zajęciom z Celestią. Podążając śladem linków znalazłem przykładowo zdjęcia dzieciaków wykonujących makietę do ilustracji pomiaru Eratostenesa:
Chętnych, do zabaw w obliczenia zapraszam na EuHou.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiqxmOsTIsPfq_j8CohRNT-Vx0LBu1gM92HTwCS-CI18wqAZPcejq5-IcSsHrloSm7RzbVDk6Wmh4rxOd2ec4WikQU9HP4yZjJ2n1aMvdc2f-LEF8DcxS3MaxeOlfWxe5PXCeohyphenhyphenHslse9a/s400/eratos.jpg)
Sekcja Actividades: najciekawsza, najatrakcyjniejsza, kipiąca pomysłami. Ponieważ zawiera ona dużo zdjęć, zrobiła na mnie największe wrażenie. Najlepiej po prostu uważnie ją przeglądać, klikając po drodze w linki opisane jako album fotografico. Warto zwrócić uwagę, na różnorodność zajęć, w których uczestniczą dzieciaki: obserwacje astronomiczne, wycieczki do planetarium czy muzeum historii naturalnej, zajęcia przy komputerach, modelarstwo. Wszystko to tworzy swoisty klimat nauczania zintegrowanego, w którym, przypuszczam, może się odnaleźć każdy uczestnik. Jeżeli nie będzie go interesować historia obecnych misji kosmicznych:
to może zainteresuje go historia filmów SF:![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgpKbTSnnSXd0fL6TpuEwcbkbJgFH30CEJA298W7R8iQHbU4jKTrpG7fONiUgG8GlQJ23eDjVce1WUMurO5TkGFlaGJu-Eonq_-aabYBpxuiZZLWP4_bMdI36us56e-0VUAMB_8oRIO6ycX/s400/sf.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg9d77dqe7e-JCqfySJmoPZIw_pQNK2jWi6Ii6LuSX8wBoeTb42VU2f1Y87cabo5FS5SHjExkKq3JhIP18WgRDqlKYwPV1PExzP6zt0JwvQFW4iYkg-mGEzgMkQQgq6_mMj_brgHOGKm9kV/s400/space.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgpKbTSnnSXd0fL6TpuEwcbkbJgFH30CEJA298W7R8iQHbU4jKTrpG7fONiUgG8GlQJ23eDjVce1WUMurO5TkGFlaGJu-Eonq_-aabYBpxuiZZLWP4_bMdI36us56e-0VUAMB_8oRIO6ycX/s400/sf.jpg)
Ze zdjęć znajdujących się w tej sekcji pozwalam sobie zamieścić jeszcze jedno, z powodu pewnej ciekawostki którą na nim znalazłem:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhCKHpQWhkgnnuzWVs2TfsGbxKuN0jBmDo0Jjh3BQVZxoFEeC_KpLfmzk9TYGRRUETIF3DdSMTk__CL3pDWD6O9otJGXO6zZ4fvTCyjivcnvWIAM65vnAK3BisG3GWdOdNxJgfzFATr8aL0/s200/APOLO_1.jpg)
Ostatnie trzy sekcje to księga gości (Libro de visitas), infromacje o organizatorach projektu (Proyecto), którą omówiłem na początku tego posta (Nadzór metodyczny) oraz sekcja kontaktowa.
Na koniec jeszcze chciałbym zamieścić zdjęcia przedstawiające zakończenie warsztatów Vive la Ciencia które miały miejsce w kwietniu (? abril ?) tego roku:
Ważny drobiazg. Każdy z uczestników dostaje certyfikat. Uwzględniając fakt, że warsztaty, które tu opisuję mają najprawdopodobniej charakter edukacji pozaszkolnej, taki dokument stanowi poświadczenie faktu uczestnictwa w nich, którym uczestnik może się wykazać chociażby dołączając go do dokumentacji szkolnej.
Być może nie będzie to miało wpływu na jego ocenę z informatyki, geografii czy fizyki, będzie jednak na pewno czymś, co pomoże budować wizerunek ucznia. Wiem o tym trochę z własnego doświadczenia. Z jednej strony - niejednokrotnie zdarzało mi się obserwować wyraz dumy na twarzach dzieciaków przy okazji wręczania im dyplomów z okazji organizowanych przez nas warsztatów:
Z drugiej - wyobraźmy sobie dzieciaka uczestniczącego, przykładowo, w projekcie Galaktyczne Zoo 2, Mikroobserwatorium, Globe at night czy tworzącego dokumentację do prostych eksperymentów. Cóż z tego, że takie uczestnictwo doskonale koresponduje z duchem podstawy programowej czy to informatyki czy zajęć z przedmiotu praca technika w szkole podstawowej? Jeżeli szkoła nie przejawia najmniejszego zainteresowania tego rodzaju działaniami, to taki certyfikat może być czymś, co wzmacnia motywację i pozwala dokumentować rzeczywisty obraz aktywności uczniów.
![]() |
Od Stacja kosmiczna outdoor |
Uff - rozpisałem się. Być może dlatego, że Proyecto Celestia po prostu mnie urzekło.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz