wtorek, 17 marca 2009

Globe at night trwa ...

Globe at night trwa. Tak wyglądają mapy po pierwszym dniu pomiarów. Ja natomiast chciałbym zwrócić na szybko uwagę na dwie sprawy. Pierwsza - Globe at night jest często postrzegany jako projekt stricte astronomiczny. Tak nie jest. W rzeczywistości można przy jego pomocy zrealizować szereg celów dydaktycznych, które przypomnę poniżej:
  • wykorzystanie długości i szerokości geograficznej do opisu miejsca obserwacji
  • zanieczyszczenie środowiska (zanieczyszczenie nieba sztucznym światłem)
  • odnalezienie gwiazdozbioru Oriona przy pomocy map nieba
  • obiekty na niebie
  • określenie jasności najsłabszych gwiazd widocznych na niebie w danym miejscu
  • rozmieszczenie dużych skupisk ludności na świecie
  • analiza przestrzenna zebranych danych
  • wyciąganie wniosków z analizy mapy z naniesionymi wynikami obserwacji
  • wpływ człowieka na środowisko naturalne
  • widok nieba a religia i kultura

Projektowi towarzyszy witryna edukacyjna: http://www.globe.gov/GaN/ zaś dzięki portalowi astronomia.pl można pobrać polską dokumentację: Przewodnik dla nauczycieli oraz Przewodnik dla uczniów i ich rodzin. Sprawa druga - niestety, bariera językowa robi swoje. Ponieważ przetłumaczona jest jedynie podstawowa dokumentacja - na podstawowych obserwacjach się kończy. Tymczasem warto pamiętać, że witryna Globe at night jest między innymi przedsionkiem do bogatych zasobów edukacyjnych ESRI GIS Education Community. Warto zajrzeć również na inne strony poświęcone ochronie nieba przed zanieczyszczeniem sztucznym światłem - w tej chwili na przykład mam otwartą stronę LetThereBeNight, gdzie można znaleźć pomysły zajęć i scenariusze dla nauczycieli ilustrujące czym jest LP. Zachęcam też do ponownej lektury moich postów poświęconych ubiegłorocznej kampanii - myślę, że parę użytecznych pomysłów można tam znaleźć. Kluczowe linki znajdują się tutaj.

Brak komentarzy: