sobota, 5 lutego 2011

Mars w obiektywie (nie tylko) "SOHO".

I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\mated\wwthighschool\marshist.htm
Taki film znalazłem wczoraj na blogu Planetary Society:

Nie ekscytowałbym się nim specjalnie gdyby nie towarzyszące mu hiperłącza. Niektóre z nich zaintrygowały mnie na tyle, że odbyłem małą wycieczkę. Wrażenia z niej opisuję zaś poniżej. Na początek wygenerowałem sobie inny widok przedstawionej na nim koniunkcji Marsa ze Słońcem przy pomocy WWT:
Następnie przeniosłem się do bloga Mars Express VMC. To właśnie tam znajduje się oryginalna wersja tego filmu, zaś z powstaniem bloga wiąże się bardzo ciekawa historia. Otóż jednym z elementów sondy Mars Express była prosta, typowa przemysłowa kamerka, której wyłącznym zadaniem miało być śledzenie momentu odłączenia się od sondy lądownika Beagle. Tymczasem okazało się, że po pewnych zabiegach kalibracyjnych kamerka dostarcza całkiem wyraźnych obrazów Czerwonej Planety. Zbyt słabej jakości dla profesjonalistów, w rękach amatorów rękach amatorów z całego świata surowcem do tworzenia czy to takich jak poniższa grafik, której autorem jest Peter Wellman:

Czy też filmów chociażby takich jak ten:
Stworzony z 600 klatek uzyskanych 27 maja ubiegłego roku jest on pierwszym tego typu filmem zrealizowanym w oparciu o dane z sondy znajdującej się nad Marsem. Blog Mars Express VLC został stworzony jako repozytorium, gdzie publikowane są kolejne edycje surowych zdjęć oraz stał się miejscem wymiany poglądów społeczności skupionej wokół tego dość niezwykłego projektu. Dla mnie natomiast szczególne znaczenie ma fakt, że do wizualizacji położenia sondy w momencie uzyskiwania kolejnych zdjęć wykorzystywana jest Celestia, gdzie sondę reprezentuje widoczny poniżej model którego autorem jest Jack Higgins:
Swoich sił w obróbce grafik może próbować każdy. Dokładna na ten temat instrukcja jest tu. To jednak nie wszystko. Przeglądając tekst towarzyszący filmikowi, od którego rozpocząłem tego posta trafiłem na wzmiankę: "The video above was produced using the excellent JHelioViewer tool, developed with funding from ESA and NASA.
It shows in blue and red the view from the LASCO instrument on the ESA/NASA SOHO solar observatory mission. This instrument puts a disc in front of the Sun to block the direct light, and what can be seen is the corona, and in this case, Mars passing behind it. In the centre are images from the NASA Solar Dynamics Observatory AIA instrument, showing the blazing Sun in the middle of our solar system. -- Thomas" Pozostało podążyć śladem podanych linków, aby znaleźć ten oto program:
Nazywa się on JHelioViewer i jest przeglądarką zdjęć uzyskanych zarówno w ramach misji SOHO oraz Solar Dynamics Observatory. Ten niewielki programik potrafi również wspomóc nas w tworzeniu animacji z pobranych danych. Tak właśnie powstał film od którego rozpocząłem ten tekst. Pozostało jeszcze z powrotem odwiedzić Celestię, tym razem aby wzbogacić się o któryś z modeli reprezentujących badające Słońce misje. Niestety, nie znalazłem SOHO, lecz stworzony przez BrianaJ SDO wylądował w Celestii: Tym razem siódmej, tej poświęconej statkom kosmicznym orbitującym wokół Ziemi. Na tym właściwie mógłbym wycieczkę zakończyć. Postanowiłem jeszcze pójść tropem pewnego zdania, sugerującego że istnieje odpowiednik zlinkowanego wcześniej interaktywnego przewodnika po SDO w Celestii. Wpisałem w Google'a najlepszą moim zdaniem frazę i ... trafił mi się temat już nie na wycieczkę lecz wyprawę. Lecz o tym może innym razem. Pora zamknąć tego posta.

Brak komentarzy: