sobota, 27 października 2012

Przedszkolaki i Ksieżyc

I:\pappert\guideddiscovery\gwiazdygwiazdozbioryplanety\unawe\tika\Tika.htm
W ubiegły czwartek podczas zajęć w Niepublicznym Przedszkolu Tika w Bytomiu, ponownie wróciliśmy do księżycowej fabuły. Tym razem dzieci poznały sylwetkę Galileusza, zobaczyły z czego zbudowana jest luneta i jak ją złożyć - tutaj naszą pomocą dydaktyczną był Galileoskop. Ułożyły księżycowe puzzle i przy pomocy karteczek z opisami charakterystycznych miejsc na Księżycu  opisały powstały uprzednio obraz.
Nie zabrakło także zajęć plastycznych - tym razem przygotowana przez nas karta pracy "Zostań młodym Galileuszem", została uzupełniona przez dzieci ich wyobrażeniem jak wygląda Księżyc. A był on naprawdę kolorowy. Czego dowiedzą się przedszkolaki następnym razem? Planujemy polecieć w przestrzeń kosmiczną wahadłowcem i przybliżyć im te "emerytowane" maszyny i ... znów wrócimy na Księżyc, aby wziąć udział w projekcie MoonKAM. Któż by nie chciał mieć swojego własnego zdjęcia Księżyca. 

czwartek, 25 października 2012

WWT w MOA

I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\pilots\MOA\MOAIndeks.htm
Nasza mapka dedykowana warsztatom z WorldWide Telescope wzbogaciła się o nowy marker. Przy okazji można sobie pooglądać Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne w Niepołomicach z "lotu Google'a". Marker wskazuje na świetlicę, gdzie przeprowadziliśmy długi, dwugodzinny warsztat w drugim dniu konferencji „Astronomia XXI wieku i jej nauczanie". Ponieważ na stronie Obserwatorium można już znaleźć relację z konferencji, pozwolę sobie zacytować fragment, który nas najbardziej ucieszył: "Team Jacek i Dorota Kupras przedstawili projekt edukacyjny z WorldWide Telescope, nowe interakcyjne narzędzie do eksploracji obiektów we Wszechświecie, korzystające z ogromnej bazy danych  astrofizycznych (min. 10 Tera bytów). Ten projekt znajdzie zastosowanie w naszym planetarium i działalności popularyzatorskiej." Mamy zatem nadzieję wrócić do MOA już niebawem:)
Tymczasem czeka nas jeszcze uporządkowanie materiałów poświęconych WWT. Ostatnią ich wersję (prezentacje poświęcone programowi, itp.) można znaleźć w tekście poświęconym prezentacji w trakcie zorganizowanego przez Microsoft Forum Innowacyjnych Nauczycieli i Szkół.

czwartek, 18 października 2012

Wracamy do MOA

I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\pilots\MOA\MOAIndeks.htm
Wracamy do Młodzieżowego Obserwatorium Astronomicznego w Niepołomicach, gdzie będziemy mieć swoje "pięć minut" na temat WorldWide Telescope:) Tym razem okazją będzie konferencja "Astronomia XXI wieku i jej nauczanie", która rozpocznie się jutro i potrwa do niedzieli. MOA będzie jej gospodarzem po raz piąty, relację z ostatniej  takiej imprezy można obejrzeć tu. Najbardziej cieszy nas jednak spotkanie z Grześkiem - ostatnie miało miejsce w październiku, 2009. Po raz pierwszy byliśmy w MOA 14 września 2009.  Od tego czasu sporo się zmieniło. Przeglądam sobie właśnie ich strony odnotowując sobie między innymi: wykład Leszka na Forum Nowej Nauki poświęcony (nie tylko) społeczościowym projektom naukowym,  filmik poświęcony lokalizacji Gwiazdy Polarnej pochodzący z większego zbioru znajdującego się na YouTube, archiwalną rozmowę z wieloletnim dyrektorem MOA, Mieczysławem Jagłą, link do kroniki. Najważniejsze jest jednak, że od przeszło dwóch lat funkcjonuje obok obserwatorium planetarium :
Ciekawy artykuł o nim znajduje się w serwisie Podbój Polskich Planetariów, z którego pochodzi również powyższe zdjęcie.  

niedziela, 14 października 2012

Szkoła

I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\pilots\microsoft\MicrosoftIndeks.htm
I:\outdoordisk\schoolofdiscoverers\schoolofdiscoverers.htm
Napis na  mapie, z której fragment widać obok,  może lekko wprowadzić w błąd, nie ma już bowiem Szkoły Podstawowej nr. 39 w Bytomiu. Podzieliła los innych placówek, zamkniętych przez poprzednią władzę miasta, w którym mieszkamy. Budynkiem, który pozostał zaopiekowało się Stowarzyszenie "Niezwykłe Dzieci". To właśnie z okazji ich Dni Otwartych przeprowadziliśmy warsztat, w trakcie którego: pokazaliśmy parę zabaw związanych z "desktopowym" Kosmosem, pokazaliśmy WWT w działaniu (seanse: Malowanie Kosmosu, Kolumb, Mity) oraz "odkurzyliśmy" widoczną poniżej prezentację: 
Chociaż powstała ona na potrzeby kwietniowej konferencji w Warszawie, być może niektóre z pomysłów w niej zawartych da się wykorzystać w szkole, którą zamierza zorganizować Stowarzyszenie "Niezwykłe Dzieci".

środa, 3 października 2012

Starsi o rok:)

I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\pilots\2012092123Warszawa\tanielearning\tanielearning.htm
I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\pilots\bct\blendedlearning\BlendedLearningIndeks.htm I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\pilots\2012092123Warszawa\2012092123Warszawa.htm
Na stronie PDP niestety nie ma jeszcze zdjęć z Forum. Trochę szkoda, wrzuciłem zatem nasz własny, subiektywny wybór oraz agendę, by nie zapomnieć o co w tym wszystkim chodziło. Pozostaje mi jeszcze, by zamknąć temat, zlinkować sobie: MoonKAM na Forum oraz materiały z naszej prezentacji - to tyle, jeśli chodzi o nasz blog. Zaś ze stron zewnętrznych:  PiL Network,   Office 365 dla szkół, Gimnazjum w Nowym Tomyślu, "Jedynka" w Choszcznie, film Krzyśka związany z jego "Wyprawą na biegun", tekst z "Głosu Nauczycielskiego". Strony nawiązujące do prezentacji prof. Stanisława Dylaka: 12 zawodów do odstrzału, EngKey'e, MITxLEARNING, ARTS, AND THE BRAIN, Po co szkoła, 1 na 100 przemęczony, Więcej niż dziecięca gra, Szkoła nie uczy myślenia, Kłopoty uczniów z poszukiwaniem informacji w sieci.  Prócz tego, rzecz jasna SignMe. Kolejna ciekawa sprawa o której dowiedzieliśmy się na forum to portal http://uczenowoczesnie.pl/. Stanowi on internetową wizytówkę magazynu EFun powstałego na gruncie najlepszych doświadczeń ukazującego się od dwóch lat miesięcznika „EduFakty” oraz magazynu „Uczę Nowocześnie” – metodycznego przewodnika po świecie nowoczesnych technologii w edukacji.
Zarówno portal jak i wydawnictwa prowadzone są  przez zespół, w którego skład wchodzą specjaliści związani między innymi z warszawskim Ośrodkiem Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów oraz  Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. O sobie piszą:  "Jesteśmy rzecznikami nowych technologii w edukacji. Dlatego ściśle współpracujemy z ekspertami najlepszych ośrodków w kraju (m.in. Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego oraz Ośrodkiem Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie). Dzięki temu kilkadziesiąt stron naszego magazynu poświęconych jest nowinkom, poradom, samouczkom i scenariuszom lekcyjnym z wykorzystaniem nowych technologii w codziennej pracy. Pokazujemy też jak budować i zarządzać innowacyjną szkołą."  W  skład portalu wchodzą serwisy: EduFakty, zawierający informacje oświatowe oraz adresowany do nauczycieli i rodziców  k12blog, gdzie właśnie przeglądam materiały poświęcone technikom prezentacji:)  Naprawdę fajne. To chyba wszystko, jeśli chodzi o tegoroczne forum, my zaś poczuliśmy że staliśmy się  o rok starsi.

poniedziałek, 1 października 2012

Przedszkolaki lecą na Ksieżyc

I:\pappert\guideddiscovery\gwiazdygwiazdozbioryplanety\unawe\tika\Tika.htm
Jest taki cykl książek - Jerzy, napisany przez córkę i tatę Hawking. Bohaterzy tego cyklu,  dysponują superkomputerem, Kosmosem, umożliwiającym przenoszenie się w dowolne miejsce czasu i przestrzeni.  Pewnego rodzaju ciekawostką jest fakt, że inspiracją dla tego fantastycznego urządzenia jest prawdziwy superkomputer, znajdujący się w Wielkiej Brytanii. Powstał on w 1997 roku i od tego czasu był rozbudowywany siedem bądź osiem razy - nie jesteśmy tego do końca pewni.
Pozazdrościliśmy Jerzemu "Cosmos'a" i zabraliśmy grupę przedszkolaków na małą wycieczkę w przeszłość:
Od Przedszkolaki lecą na Księżyc
Na początek przenieśliśmy się w czasie do momentu gdy tworzył się Układ Słoneczny. Odwiedziliśmy niedawno powstałą Ziemię, potem przenieśliśmy się na orbitę Orfeusza. Towarzyszyliśmy obu światom, kiedy nastąpiła ich kolizja:

Potem spędziliśmy w przeszłości jeszcze jakieś 10 tysięcy lat. Powrót do teraźniejszości nastąpił w tempie ekspresowym.  Po powrocie tworzyliśmy jeszcze kratery:
Od Przedszkolaki lecą na Księżyc
Zaś co poniektórzy konsumowali powierzchnię Księżyca ... co nie ukrywamy, było dla nas pewnym zaskoczeniem, nie przypuszczaliśmy bowiem, że regolit jest jadalny.
Podsumowaniem zajęć było wypełnianie przez każde z dzieci prostej karty pracy. Wszystko to działo się w bytomskim niepublicznym Przedszkolu "Tika", gdzie przeprowadziliśmy pilotażowe zajęcia nawiązujące nieco do tego, co proponuje UNAWE. Było to dla nas  będące dużym wyzwaniem doświadczenie. Chociaż "kosmicznych" zajęć przeprowadziliśmy do tej pory całkiem sporo, to z reguły były one adresowane do niejednorodnych wiekowo grup, gdzie przedszkolaki stanowiły najmłodsze z dzieci. Tym razem było nieco inaczej, musieliśmy się zatem przestawić na zupełnie nowy sposób mówienia o kosmosie. Do "Tiki" mamy nadzieję wrócić osiemnastego października, by dopowiedzieć księżycowej historii ciąg dalszy. Tym razem przyjrzymy się nieco bliżej jego powierzchni. Skoro zaś o niej mowa - przed chwilą sprawdziliśmy status projektu MoonKAM. Dla przypomnienia - umożliwia on uczniom z całego świata wykonywanie zdjęć powierzchni Księżyca za pośrednictwem kamer znajdujących się na pokładach dwóch bliźniaczych sond Ebb i Flow.
Ich misja rozpoczęła się w ubiegłym roku i potrwa jeszcze do 3 grudnia bieżącego roku. Uczniowie z całego świata mieli możliwość wykonywania zdjęć od  marca do maja bieżącego roku. Pisaliśmy o tym sporo, po raz ostatni w ubiegły piątek, natomiast podsumowanie pierwszej części całego projektu jest tu. O przedszkolakach też było, choć nie z Bytomia lecz z Górznej:) Na stronach MoonKAM'u na początku września ukazał się nowy  newsletter. Jak zwykle, jest w nim artykuł o dwójce nauczycieli biorących udział w projekcie: Jan Schendel oraz Dee McLellan, można się nieco dowiedzieć o imprezie podsumowującej pierwszą część projektu.  Niestety, nie ma w nim informacji kiedy kamery zostaną ponownie udostępnione dzieciakom: "Extended MoonKAM Mission: TBA" - niezbyt wiele mi to mówi. Niemniej będziemy tematu pilnować. I to by było na dziś tyle. Na koniec jeszcze,  nawiązując do UNAWE o którym wspomniałem na początku tekstu: tak wyglądały zajęcia  w Zielonej Górze, natomiast nasza ostatnia "astroimpreza" jest tu

sobota, 29 września 2012

Desktop Universe;)

I:\pappert\guideddiscovery\gwiazdygwiazdozbioryplanety\unawe\desktopuniverse\DesktopUniverseIndeks.htm
Niedawno porządkowaliśmy nasz "astrobajzel", w efekcie czego chwilowo na stole i parapecie w kuchni zrobił się składzik:
Znalazły się w nim rozmaite gadżety pochodzące z różnych astronomicznych zabaw z dzieciakami, poczynając od tych stworzonych jeszcze w 2009 roku i testowanych w ramach projektu objętego wówczas patronatem FRSE,  kończąc zaś na tych, które premierę miały w ramach "Podróży do gwiazd". Można by jeszcze dorzucić do tego: Galileoskop, Spicę, lornetkę oraz laptop, który w dzisiejszych czasach jest "gadżetem nr. 1." Większość z widocznych powyżej pomocy powstała w oparciu o scenariusze i szablony znalezione w Internecie, tylko nieliczne musieliśmy kupić. Koszt wykonania każdego z nich nie przekraczał z reguły kilku bądź kilkunastu złotych. Wyjątkiem były sytuacje, kiedy decydowaliśmy się na dodatkowe zabiegi wzmacniające, przykładowo laminowanie wydrukowanych wcześniej kart. 
Widoczny powyżej "astrobajzel" przypomniał mi spotkanie na temat UNAWE, które mieliśmy w Warszawie w kwietniu, tego roku. Rozmawialiśmy wówczas między innymi o widocznym poniżej zestawie Uniwerse in a Box:
Zaprojektowany jest on tak, aby zawierać zestaw niezbędnych pomocy oraz scenariusze zajęć mogące wspomóc pracę nauczyciela, animatora centrum nauki czy pracownika planetarium.  Jego prototypy mają się ukazać już niebawem. Jedyne, czego się trochę obawiam to czas wdrożenia "boxu" oraz jego dystrybucja. Niestety, będzie on musiał rywalizować z innymi, podobnymi produktami których jest całkiem sporo. Mam tu na myśli niekoniecznie produkty astronomiczne, lecz różnego rodzaju zestawy  "in the box" adresowane do "młodych badaczy", których na edukacyjnym rynku jest od groma.  A gdyby tak połączyć ze sobą możliwości obu zestawów? Ten używany przez nas dostępny jest dla każdego - wystarczy wykonać go samodzielnie trzymając się instrukcji znalezionych w sieci. Jedyne, czego mu brakuje to odpowiednio opracowany podręcznik. 
Aby go stworzyć, potrzebne by były testy, polegające na przeprowadzeniu zajęć w różnorodnych grupach wiekowych. Można by przy tym posłużyć się prostym, widocznym obok schematem. Pochodzi on z prezentacji przygotowanej przez nas pod spotkanie polskiego Unawe. A gdyby tak jeszcze wzbogacić każdy z gadżetów o symulację komputerową? Wykorzystać Celestię, WorldWide Telescope czy Orbitera? Niestety, najtrudniejsze w tym wszystkim jest dojście do dzieci. Przede wszystkim w Polsce astronomia jest bardzo słabo obecna w szkolnych programach nauczania. Ciężko jest zatem takie zajęcia umieścić w planie pracy publicznej placówki, szczególnie gdy nie jest się w niej zatrudnionym. Pozostają placówki niepubliczne, koła zainteresowań, nauczyciele którym chce się wyjść po za obowiązujący program. Tylko jak takich znaleźć?  W każdym bądź razie zamierzamy nieco uporządkować nasz "astrobajzel", czemu towarzyszyć będą (być może) wpisy na blogu. 

piątek, 28 września 2012

MoonKAM na Forum

MoonKAMI:\orbiter\ch7\moonkam\MoonKamWPolsce.htm 
Materiały, związane z naszą prezentacją na temat WorldWide Telescope są poniżej, a tymczasem kolejna migawka z Forum Innowacyjnych Nauczycieli i Szkół. Sympatycznym akcentem było dla nas spotkanie z reprezentantkami zaprzyjaźnionej z nami Szkoły Podstawowej im. T. Halika w Górznej:  
Parę wykonanych jeszcze zdjęć umieściłem w tym albumie, mam jeszcze  film, będący wizytówką  ich projektu: 

Oraz  opis: "Realizując projekty autorstwa p. Marii Jaszczyk pt. „Zaginiona lekcja hydroponiki” oraz „Moonkamksiężyc na wyciągnięcie rękiSzkoła Podstawowa im. T. Halika w Górznej wzięła udział w ogólnopolskim konkursie Innowacyjny Nauczyciel oraz Innowacyjna Szkoła 2012. Konkurs składał się z III etapów. W pierwszym jury reprezentowane przez Głos Nauczycielski, kuratorium oświaty oraz metodyków wybierało do finałów 36 nauczycieli oraz 11 Szkół. Miło nam poinformować, że nasza szkoła, jako jedna z 4 szkół podstawowych otrzymała tytuł finalisty! 
Nasze reprezentantki – Iwona Kowalska oraz Kinga Lewandowska, w dniach 21-23 września pojechały do stolicy, aby w siedzibie Microsoft opowiedzieć o projekcie. Mimo iż, do III etapu zakwalifikowano dwie inne szkoły, była to cenna lekcja. Zaszczyt jaki spotkał naszą małą, wiejską szkołę i słowa podziwu kierowane w stronę Grona Pedagogiczne oraz wrażenia z pobytu są nie do opisania. Są jeszcze nauczyciele pasjonaci, zapaleni do pracy z dziećmi i pomocy w ich rozwoju. Ten kto nie wierzy, niech przyjedzie do Górznej.. póki jeszcze szkoła istnieje."  - trochę nas zaniepokoiło to ostatnie zdanie. SP w Górznej należy do powiatu Złotów, obejmującego swoim obszarem 295km2 przepięknych terenów. Na obszarze tym mieszka (dane z 2009r.) nieco ponad 9 tysięcy mieszkańców. Taka gęstość zaludnienia stwarza pewnego rodzaju ryzyko zamykania szkół. W powiecie złotowskim taki los spotkał przykładowo Szkołę Podstawową im. Marii Gąszczak w Głomsku. Dwie inne, znajdujące się w okolicznych  Stawnicy i Zalesiu od września przyszłego roku mają przejść pod zarząd stowarzyszeń.Z podobnymi problemami boryka się wiele podobnych, małych podstawowych szkół - a szkoda, bo to właśnie one bardzo często zapewniają optymalne warunki kształcenia właśnie ze względu na małą liczbę uczniów i co się z tym wiąże większą indywidualizację nauczania i wychowania oraz możliwościami wprowadzania innowacji.
Szkoła w Górznej jest tego najlepszym przykładem. Wspomniane powyżej wyróżnienie w Forum Innowacyjnych Nauczycieli i Szkół, zajęcie pierwszego miejsca w  konkursie na  plakat prezentujący projekty przyrodnicze zorganizowanym przez Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Nauk Przyrodniczych, udział  w zorganizowanej przez Polską Akademię Dzieci konferencji "Dzień Młodego Naukowca" w Gdańsku, udział w konkursie plastycznym "Moja wyprawa w kosmos" zorganizowanym przez Fundację Challenger Polska, publikacje na portalu HandsOn Universe Polska - to tylko niektóre z działań o których ostatnio słyszałem. Mam zatem nadzieję, że moje obawy na temat istnienia tej placówki są przesadzone.
Wracając jeszcze na moment do zagrożonych likwidacją placówek - w sieci znaleźć można nieco przykładowych rozwiązań podpowiadających sposoby na uratowanie istnienia małych szkół.  Warto też wiedzieć, że istnieją organizacje próbujące zajmować się tym problemem w większej skali. Przykładem może być (?) tutaj chociażby "Elementarz", fundacja istniejąca już od przeszło 20 lat.

poniedziałek, 24 września 2012

Edukacja z WorldWide Telescope; Forum Innowacyjnych Nauczycieli i Szkół; Warszawa 21-23 września 2012

I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\prezentacje\PrezentacjeIndeks.htm
I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\pilots\microsoft\MicrosoftIndeks.htm
I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\prezentacje\prezentacjakluczowa\opis\Edukacja z WorldWide Telescope.docx
I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\layerscape\LayerscacpeIndeks.htm
Tekst zawierający opis warsztatu został umieszczony w archiwum. Zainteresowani mogą uzyskać go kontaktując się z nami można pod jednym z adresów:
Warto też zapoznać się z materiałami znajdującymi się w tekście WWT w dwutygodniku "Kosmos - Tajemnice Wszechświata".