czwartek, 5 maja 2011

Pozdrowienia dla MOA:)

I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\przechowalnia\PrzechowalniaIndeks.htm
Gdyby mi ktoś powiedział, że poniższe zdjęcie zostało wykonane przy pomocy Slooha nie uwierzyłbym:

Towarzyszący mu opis nie pozostawia jednak wątpliwości: "Jak już pisałem, zbieramy na Sloohu zdjęcia galaktyki aktywnej Centaurus A, która w katalogu NGC nosi numer 5128. A że warto, niech świadczy tapeta, przygotowana przez złożenie 21 kwietniowych fotek przy pomocy darmowego programu Iris. Sam obiekt zawiera w środku supermasywną czarną dziurę, która, akreując intensywnie materię, powoduje powstawanie relatywistycznych dżetów. Galaktyka „świeci” zarówno w dziedzinie optycznej, jak też rentgenowskiej i radiowej."- jego autorem jest Grzegorz Sęk z Młodzieżowego Obserwatorium Astronomicznego w Niepołomicach. To właśnie z ich bloga pozwoliłem sobie skopiować zarówno zdjęcie jak i opis. Dorzucę jeszcze grafikę pochodzącą z WWT:Widać na niej zdjęcie Centaurusa A wykonane w zakresie promieni rentgenowskich przez kosmiczny teleskop Chandra. Wspomniane przez Grześka dżety prezentują się na nim w całej okazałości, ja zaś niejako przy okazji mogę sobie odnotować pojawienie się WWT w niepołomickim obserwatorium. Nie będę ukrywał, że fakt ten bardzo przyjemnie mnie zaskoczył:)

Brak komentarzy: