![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEicdSB_BB2llD6-DQud_r-sGqS7VaXyH239IHNdGHPwK0QFsyR0AoD_KD36FSm4CZLv1IHgmxeV-KTdQPXQ_s7iA5luMomgr4G_-Tn4-nB9EaFO_xbk5kt5kU_6D9-fngmJQjJZ_vNlvxbO/s320/kartka.jpg)
Autorką
widocznej obok grafiki jest Mia, szesnastolatka z Holandii. Jest to jedna z jej pierwszych, wykonanych w Photoshopie prac. Mia uczęszcza do świetlicy środowiskowej w Odense, funkcjonującej zgodnie z zasadami wypracowanymi przez
Computer Clubhouse Network. Pierwszy z tych klubów powstał w Bostonie w 1993r. dzięki staraniom ludzi wywodzących się z Muzeum Komputerów (aktualnie stanowiącego część
Muzeum Nauki) oraz
MIT Media Labolatory. To oni dostarczyli wiedzy, technologii, pracowników i wolontariuszy, postarali się o finanse. Działania klubu koncentrowały się na dzieciakach wywodzących się z biednych środowisk - sądząc po zdjęciach głównie afroamerykańskich i latynoskich. Dla mnie pewnym zaskoczeniem była wypowiedź jednego z nich, że w domu nie posiada komputera (a myślałem, że w Stanach komputer w domu to norma). Z biegiem powstały kolejne, wzorujące się na bostońskim klubie (który stał się modelem) placówki zarówno w Stanach jak i w innych państwach. Ich pełna lista znajduje się
tutaj. Tym, co wyróżnia model pracy klubów wśród innych organizacji zajmujących się pracą z zaniedbanymi dzieciakami są:
- duży nacisk na naukę posługiwania się technologiami informatycznymi - zarówno tymi powszechnie znanymi (Photoshop, 3ds max studio) jak i stworzonymi specjalnie pod kluby (Scratch, E-toys)
- praca metodą projektów (dzieciaki są zachęcane do tworzenia prezentacji multimedialnych, animacji komputerowych, modelowania 3D, tworzenia utworów muzycznych czy reżyserowania własnych filmów)
- partnerskie relacje pomiędzy kadrą a wychowankami: "każdy uczy każdego" - sądzę, że w pracy opartej w dużej mierze na projektach realizowanych na komputerach jest to o tyle łatwiejsze do osiągnięcia, że dość często zdarza się że dzieciak może w danej dziedzinie stać się mentorem lub osobą wiedzącą więcej nawet od instruktora
- otoczenie i zadania niejako generujące konieczność pracy zespołowej
- szczegółowa i jawna ewaluacja wyników pracy: warto się jej przyjrzeć pobierając któryś z pdf'ów znajdujących się na tej stronie.
To tak w ogromnym skrócie - o modelu pracy klubów można dokładnie dowiedzieć się zarówno z
ich stron jak i prezentacji, chociażby takich jak
ta. Warto też wejść na YouTube klikając
ten link.
No i tak to - wypada podsumować serię inspirowaną dziedzictwem Paperta:
Papert,
Klocki,
Tam, gdzie rodzą się fale ...,
Z laptopem dokoła świata,
Let's Scratch!Update:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz