czwartek, 22 września 2011

Malowanie Kosmosu przy pomocy WorldWide Telescope


I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\seanse\Seanse.htm
Poniższy film jest przykładem tego, jak można wykorzystać WorldWide Telescope w kontekście zajęć plastycznych:
Plan takich zajęć może wyglądać tak:
1. Na początku przygotowujemy seans WWT poświęcony obiektom, które dzieci będą rysować.
2. Przygotowujemy również zestaw zdjęć, które będą inspiracją do zajęć.
3. Przeprowadzamy zajęcia, rozpoczynając je od prezentacji przygotowanego wcześniej seansu oraz krótkiego omówienia pokazanych w nim obiektów. Poniżej przypomnę album z zajęć, które miały w Muzeum Górnośląskim  12 lutego 2011:

4. Wykonane prace skanujemy lub fotografujemy, następnie wprowadzamy je do przygotowanego wcześniej seansu.
5. Seans nagrywamy programem do przechwytywania ekranu.
6. Nagranie publikujemy na YouTube, seans natomiast umieszczamy na którymś z darmowych serwerów. Ten, który był podstawą do nagrania rozpoczynającego ten tekst można pobrać (35MB) klikając w ten link.
7. Linki prowadzące do nagrania oraz seansu udostępniamy dzieciom, które brały udział w zajęciach.
Najważniejsze w tym wszystkim, naszym zdaniem,  jest możliwość uzyskania efektu synergii oraz nadanie nowego kontekstu wykonanym przez dzieci pracom. Po przetworzeniu ich na formę cyfrową stają się one czymś trwałym zaś przeniesienie ich w wirtualny kosmos generowany przez WWTeleskop pozwala nadać im nowy, atrakcyjny i oddziałujący na wyobraźnię kontekst. Sądzimy, że może to ułatwić tworzenie mentalnych map Kosmosu rozumianego nie jako domena wyłącznie nauk ścisłych, lecz jako źródło najrozmaitszych inspiracji. Wydaje nam się również, że prostota użycia WWT może zachęcić dzieci do późniejszych własnych poszukiwań. Niestety, nie mieliśmy możliwość sprawdzenia tego w praktyce. Wymagałoby to częstszych zajęć oraz zastosowania odpowiednio dobranych procedur ewaluacyjnych dzięki którym można by sprawdzić na ile takie zajęcia rozwijają wyobraźnię oraz zwiększają motywację do zainteresowania się naukami przyrodniczymi.

Brak komentarzy: