sobota, 11 października 2008

Globe at Night 2008 - Great World Wide Star Count

W ramach małych porządków na blogu poniżej zamieszczam listę linków prowadzących do niektórych z postów poświęconych zakończonej kampanii Globe at Night 2008. Jej miejsce zajmie lista poświęcona projektowi Great World Wide Star Count który rozpocznie się 20 października, czyli za 8 dni. Wracając do Globe at Night, przypomnę na szybko, że kampania ta polegała na dokonaniu prostej obserwacji gwiazdozbioru Oriona a następnie na przesłaniu wyników tej obserwacji do organizatorów kampanii. W ten sposób mogła powstać globalna (aczkolwiek mocno niekompletna) mapa zanieczyszczenia nieba sztucznym światłem oparta na obserwacjach dokonanych z powierzchni Ziemi. Do tej pory lista ta znajdowała się po lewej stronie tego bloga.
Umieszczenie jej w jednym poście ma na celu zwolnienie miejsca pod inne projekty tego typu, które jak zresztą już pisałem niedługo mieć będą miejsce.
Ogółem z okazji Globe at Night 2008 napisaliśmy 53 posty. Niektóre z nich miały charakter instruktażowy - zawierały one wskazówki w jaki sposób posługiwać się angielskimi stronami poświęconymi tej akcji. Inne zawierały opisy własnych obserwacji. Wreszcie część postów poświęcona była symulacji zrealizowanej przy pomocy Orbitera.
Wprowadzenie - tutaj zawarłem krótką charakterystykę tego projektu.
Pierwszy krok - opis jak wyznaczyć długość i szerokość geograficzną miejsca obserwacji w oparciu o narzędzia dostępne w internecie.
Drugi krok - jak znaleźć gwiazdozbiór Oriona oraz wyznaczyć czas obserwacji.
Trzeci krok - pisałem tu o tym, w jaki sposób nauczyć się posługiwania mapkami widoczności gwiazd które towarzyszyły temu projektowi.
Czwarty krok - tutaj zawarłem instrukcję, w jaki sposób posługiwać się internetowym formularzem służącym do przesłania wyników obserwacji.
Piąty krok - opisałem w nim w jaki sposób posługiwać się internetową mapą umożliwiającą zapoznanie się z globalnymi wynikami akcji.
Symulacja uruchomienia satelity obserwacyjnego. - ponieważ lubię bawić się symulatorem lotów kosmicznych Orbiter, w tym poście zawarłem link do galerii będącej zapisem symulacji uruchomienia satelity którego zadaniem było gromadzenie obserwacji emisji światła przez miasta.
Ziemia nocą - tu znajduje się link do galerii przedstawiającej grafiki nocnej strony Ziemi
Celestia Orion: Przygotowanie prezentacji - głównym "bohaterem" kampanii Globe at Night był Orion. W tym poście opisałem parę narzędzi ułatwiających przygotowanie prezentacji dotyczącej tego gwiazdozbioru.
Zadania dla Delty - wirtualnym odpowiednikiem kampanii Globe at Night była symulacja realizowana przy pomocy Orbitera. W symulacji tej załoga futurystycznego statku kosmicznego Delta prowadziła obserwacje orbitalne, dotyczące m. in. emisji światła przez miasta. Tu opisałem parę przykładowych zadań możliwych do realizacji w trakcie takiej symulacji.
Zadania dla Delty - rozwiązania - tutaj zawarłem przykładowe opisy rozwiązania zadań wyznaczonych w trakcie trwania symulacji.
Legendy nocnego nieba - Orion - w anglojęzycznym Internecie znajduje się wiele doskonałych materiałów edukacyjnych. Tutaj moja żona umieściła link do jednego z lepszych e-booków poświęconych gwiazdozbiorowi Oriona.
Album z wynikami projektu - link do galerii zawierającej mapy pomiarów z kolejnych dni trwania akcji.
Globe at night: nasze pomiary - post zawierający podsumowanie naszych obserwacji
Wyniki Globe at Night 2008 - omówienie wyników kampanii, linki do artykułów na ten temat.
Międzynarodowy Rok Astronomii 2009 - post ten stanowi krótkie omówienie akcji, jakie mają być podejmowane w roku 2009 w związku z Międzynarodowym Rokiem Astronomii.

Brak komentarzy: