wtorek, 29 kwietnia 2008

Międzynarodowy Rok Astronomii 2009

Dzięki Flying Singerowi (dobrze, że facet nie kasuje mnie za czytanie jego bloga), miałem przyjemność obejrzeć trailer zapowiadający Międzynarodowy Rok Astronomii 2009:Ci, co chcą obejrzeć film w lepszej rozdzielczości, mogą go pobrać stąd. Próbowałem połączyć się z polską stroną tego projektu, niestety serwer cały czas zgłaszał błąd. Pozostaje mi zatem zacytować za Wikipedią:

W roku 2009 mają miejsce następujace rocznice i wydarzenia:

  • 400 lat od pierwszego użycia teleskopu docelów astronomicznych (Galileusz)
  • 90 lat istnienia Międzynarodowej Unii Astronomicznej (IAU)
  • 40 lat od pierwszego lądowania człowieka na Księżycu (Apollo 11)
  • najdłuższe zaćmienie Słońca w XXI wieku

Powołany został międzynarodowy komitet organizacyjny roku oraz narodowe komitety w wielu krajach (w tym w Polsce). Ogólnoświatowe projekty Międzynarodowego Roku Astronomii 2009:

  • 24 godzinna astronomia - pokazy astronomiczne trwające łącznie przez 4 dni
  • Galileoscope - bardzo tani teleskop dostępny dla każdego
  • Kosmiczny dziennik - blogi prowadzone przez znanych astronomów
  • Portal do Wszechświata - witryna ze zdjęciami, materiałami wideo, odnośnikami do dalszych materiałów
  • Ona jest astronomem - projekt skierowany do kobiet
  • Świadomość Wszechświata - pomoc dzieciom pokrzywdzonym przez los (UNAWE)
  • cykl szkoleń dla nauczycieli
  • cykl wystaw najpiękniejszych zdjęć kosmosu
  • Świadomość ciemnego nieba - koordynacja inicjatyw związanych z ochroną naturalnego ciemnego nieba przed zbędnym zanieczyszczeniem sztucznym światłem
  • Astronomia i światowe dziedzictwo - ochrona obszarów, budowli związanych z astronomią i stanowiących element dziedzictwa kulturalnego ludzkości
Czerwonym kolorem oznaczyłem najciekawsze, moim zdaniem, elementy tego projektu. Poniżej zamieszczam jeszcze parę, moim zdaniem użytecznych hiperłączy:

Brak komentarzy: