W poście Obserwujemy start opisałem w jaki sposób pokazać na Orbiterze wektory sił działających na startujący statek kosmiczny. Tymczasem zupełnie zapomniałem nadmienić, że każdy z orbiterowych obiektów posiada możliwość wyświetlenia "umocowanych" do niego osi wyznaczających umowne kierunki x, y, z. Tak to wygląda w praktyce:

Żeby pokazać osie należy wywołać klawiszem F4 okienko Main, następnie kliknąć przycisk Custom potem zaś zaznaczyć opcję Coordinate axes. Możemy również wybrać grupy obiektów, dla których osie będą wyświetlane: Vessels (statki kosmiczne), Celestial bodies (ciała niebieskie), Surface bases (bazy na powierzchni). Nie muszę chyba pisać o tym, jak dużym jest to ułatwieniem w niektórych sytuacjach, gdy trzeba opisywać wzajemne położenie obiektów względem siebie czy też ich ruch. Weźmy chociażby przykład, gdy trzeba opisać działanie zewnętrznego panelu sterowania pracą silników:

Jeżeli omawiam sekcję silniczków korekcyjnych powodujących rotację statku (RCS Rot), to stwierdzenie że przyciski D i U powodują obrót statku wokół osi X, przyciski L i R obracają go wokół osi Y zaś przyciski oznaczone znakiem ^ wokół osi Z nie wymaga raczej komentarza.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz