poniedziałek, 4 maja 2009

Delta Glider IV - zanim wystartujemy ....

beforestart
Grafika powyżej przedstawia zrzut z ekranu Orbitera na który naniosłem: fragment okienka edytora scenariuszy ze współrzędnymi geograficznymi widocznego na grafice statku (A), wskazania komputera pokładowego dotyczące gotowości przedstartowej (C) oraz listę czynności które trzeba wykonać aby start i wejście na orbitę zakończyły się sukcesem (B). Zanim jednak wystartujemy do majowych misji może małe przypomnienie. Widoczny powyżej stateczek to Delta Glider IV, stworzona przez Daniela Polli, znanego w społeczności Orbitera jako DanSteph. Na codzień Daniel Polli jest programistą który stworzył i stale rozwija FsPassengers, jedno z najlepszych rozszerzeń do Flight Simulatora
Wracając jednak do Delty - pierwsza jej wersja powstała przeszło 4 lata temu. Za aktualną, oznaczoną numerem 4, stoi okoo 37 000 linii zoptymalizowanego kocu C++ oraz przeszło rok pracy. Tym, co  moim zdaniem wyróżnia ten stateczek spośród innych rozszerzeń stworzonych do tego niezwykłego symulatora jakim jest Orbiter jest bardzo rozsądny kompromis pomiędzy realizmem symulacji a stopniem skomplikowania obsługi. Jak pisze twórca Delty: "Rzeczywisty statek Deltaglider IV nie mógłby mieć ładowni, musiałby być wspomagany dodatkowymi silnikami, gdyby chciano lecieć nim na Księżyc oraz byłby zdolny do lądowania jedynie w stylu, w jakim robią to współczesne wahadłowce - a więc bez wspomagania silnikami w locie atmosferycznym. Projektowanie jednak aż takiej realistycznej symulacji nie było zamierzeniem autora. Była nim chęć umożliwienia ralizacji marzenia, nauki o locie kosmicznym oraz eksploracji kosmosu Orbitera przy pomocy wyjątkowego i sprawiającego radość statku kosmicznego."
Od siebie dodam, że Delta IV świetnie nadaje się do celów edukacyjnych. Start, spacery kosmiczne, umieszczenie na orbicie ładunku, lądowanie, podejście i cumowanie do stacji kosmicznej ISS, loty w stronę Księżyca - te i inne elementy reprezentatywne dla współczesnych misji kosmicznych można przy pomocy Delty dość łatwo i prosto zademonstrować - między innymi dzięki przejrzystej i niezbyt obszernej dokumentacji która liczy niespełna   26 stron.
 Wszystkie systemy statku, aczkolwiek uproszczone, odpowiadają systemom funkcjonującym we współczesnych statkach kosmicznych. Wreszcie dzięki programom autopilotażu, których jest 12, sterowanie statkiem nie wymaga specjalnej sprawności manualnej - by przeprowadzić daną misję wystarczy w odpowiedniej kolejności uruchamiać autopiloty i właściwie interpretować wskazania MFD. Na koniec jeszcze przypomnę, że polskie tłumaczenie dokumentacji do Delty IV jest do pobrania pod jednym z linków znajdujących się tym poście

Brak komentarzy: