środa, 21 maja 2008

Orbiter: wprowadzenie do scenariuszy.

Skoro do lądowania Feniksa są jeszcze, jak widzę, przeszło 4 dni, to może chociaż na chwilę wrócę do Pocztówek z orbity. Zakładam, że instalacja Orbitera poszła sprawnie, oraz że mamy załogę na stacji ISS. Pora się przyjrzeć trochę scenariuszom.
Gdy uruchamiamy Orbitera, na początku wyświetla się widoczny na rysunku po lewej tzw. Orbiter Launchpad z aktywną zakładką Scenario. Najbardziej rzucającym się elementem okna jest lista rozwijalna, w której widzimy ikony identyczne jak ikony folderów, oraz małą czerwoną ikonkę z napisem obok (Current state). Załóżmy że klikniemy na niej - uaktywni się przycisk Launch Orbiter. Jeżeli go teraz klikniemy, rozpocznie się uruchamianie symulacji. Jeżeli mieliśmy wybraną opcję Start paused, to po załadowaniu symulacja znajduje się w stanie zatrzymania, który możemy odblokować klawiszami Ctrl+P. Łatwo też zauważyć, że Orbiter wczytał się z takimi ustawieniami, z jakimi ostatnio kończyliśmy z nim pracę. Ja, ponieważ ostatnio bawiłem się Atlantisem, zobaczyłem widok taki jak ten: Przejdźmy teraz na chwilę do folderu, gdzie zainstalowany jest Orbiter. Znajdziemy tam folder Scenarios, który po otwarciu wygląda mniej więcej tak:Na zrzut ekranu przedstawiający zawartość tego folderu nałożyłem obraz listy z okienka Orbiter Launchpad. Nie trzeba być specjalnie spostrzegawczym, by zauważyć, że pozycje listy odpowiadają nazwom folderów, zaś czerwona ikonka odpowiada plikowi (Current state).scn. Jeżeli otworzymy któryś z podfolderów folderu Scenarios, też znajdziemy tam pliki z rozszerzeniem scn:Plikom tym odpowiadają pozycje z listy z okienka Orbiter Launchpad. Ot, i cała filozofia dotycząca scenariuszy. Są to pliki definiujące konfigurację z którą ma się uruchomić Orbiter. Powróćmy teraz do startującego Atlantisa, którego wczytałem na początku tego posta. Odblokowałem upływ czasu (Ctrl+P) i pozwoliłem mu lecieć przez chwilę. Następnie znów zatrzymałem czas (Ctrl+P), klawiszem F4 wywołałem menu Main, następnie kliknąłem przycisk Quicksave. W folderze Scenarios\Quicksave pojawił się plik (Current state) 0001.scn:Zmieniłem jego nazwę na Atlantis.scn, następnie umieściłem na serwerze. Można go stamtąd pobrać, klikając tutaj. Kiedy ukaże się napis Click here to start download ... trzeba kliknąć go drugim klawiszem myszy następnie z menu podręcznego wybrać pozycję Zapisz element docelowy jako ... następnie zaś wskazać lokalizację w obrębie folderu Scenarios:Lokalizacją tą może być jeden z istniejących podfolderów, można też stworzyć własny katalog. Na koniec trzeba kliknąć przycisk Zapisz.
Jeżeli uruchomimy teraz Orbitera, to pobrany przez nas scenariusz powinien znaleźć się na liście tam, gdzie go zapisaliśmy.
Ja zapisałem go bezpośrednio w folderze Scenarios, dlatego jest widoczny tuż pod scenariuszem (Current state).
Na koniec wypada jeszcze wspomnieć o trzech sprawach:
1. W scenariuszach zapisane są informacje o statkach kosmicznych występujących w danej symulacji. Jeżeli któryś z tych statków nie wchodzi w skład podstawowej konfiguracji Orbitera, lecz jest dodatkiem stworzonym przez innego developera, to musimy najpierw zainstalować ten dodatek. W przeciwnym wypadku przy próbie wczytania scenariusza odwołującego się do tego dodatku Orbiter może "pójść w krzaki". Tak jest przykładowo z większością scenariuszy znajdujących się na tym blogu. W większości z nich występują odwołania do Delty Glider IV oraz ISS with Universal MMu, dodatków stworzonych przez Daniela Polli. Dlatego też by korzystać z moich scenariuszy dobrze jest wcześniej zapoznać się z postami: Orbiter - od czego zacząć? oraz O ISS'ie słów kilka.
2. Istnieje typ scenariuszy określany jako playback. Playback'i zawierają zapis manewrów w trakcie symulacji, można do nich dodawać napisy, mogą też służyć jako tutoriale. W podstawowej dystrybucji Orbitera są one zapisane w podfolderach Playback oraz Tutorials znajdujących się w folderze Scenarios. Warto się z nimi zapoznać na początku zabawy z Orbiterem. Istnieje też możliwość ich samodzielnego nagrywania.
3. Bieżący stan symulacji możemy możemy w każdej chwili zapisać kombinacją klawiszy Ctrl+S. Tak zapisane scenariusze lądują w folderze Quicksave, skąd możemy je przenieść tam, gdzie nam pasuje.

Brak komentarzy: