piątek, 2 maja 2008

Twarze księżyca: Od Galileusza do Orbitera

Nowoczesna selenografia narodziła się 30 listopada 1609 r, gdy Galileusz po raz pierwszy skierował swój teleskop w stronę Księżyca.
To, co wcześniej uważano za idealnie okrągły glob okazało się światem posiadającym góry, doliny, kratery.
Grafika po lewej stronie jest reprodukcją ryciny opartej na rysunku wykonanym przez Galileusza w dniu 3 grudnia 1609r. Znajduje się ona na stronie The Face of the Moon - Galileo to Apollo. Można tam znaleźć reprodukcje rysunków i fotografii Księżyca wykonanych w latach 1609 - 1972. Ta elektroniczna kolekcja zawiera 45 ilustracji wraz z towarzyszącymi im opisami. Znajduje się ona na serwerze należącym do The Linda Hall Library, największej prywatnej biblioteki gromadzącej dzieła poświęcone naukom przyrodniczym, inżynierii i technologii.
Z kolei rycina poniżej przedstawia sposób pracy kamery mapującej, znajdującej się na wyposażeniu misji Apollo:Pochodzi ona ze strony NASA: APOLLO OVER THE MOON: A VIEW FROM ORBIT (NASA SP-362). Opracowanie to zawiera nie tylko wybór zdjęć wykonanych z okołoksiężycowej orbity, lecz również obszerne omówienie sposobu w jaki te zdjęcia były wykonywane. Obowiązkowa lektura dla każdego, kto głębiej interesuje się programem Apollo.
Na koniec by móc nawiązać w tym poście do Orbitera, wykonałem następującą symulację:
Na początek wydrukowałem mapę Księżyca znajdującą się w Getting started in astronomy. Następnie uruchomiłem Orbitera, wczytując scenariusz selenografia02.scn. Uruchomiłem Telescope MFD i rozpocząłem wykonywanie serii zdjęć tych miejsc, które zostały nazwane na wydrukowanej wcześniej karcie. Każdemu zdjęciu nadawałem numer, jednocześnie odnotowując to na wydruku (patrz obok). Powstał w ten sposób album, do którego hiperłącze jest tutaj.

Brak komentarzy: