Centrum Astronomiczne im. Mikołaja Kopernika PAN (popularnie zwane CAMK) jest instytutem naukowym Polskiej Akademii Nauk. Jako placówka naukowa, kojarzony jest on przede wszystkim z zaawansowaną astronomią i astrofizyką. Naukowcy z nim związani prowadzą badania dotyczące m.in.: ewolucji gwiazd, teorii akrecji, astrofizyki wysokich energii, dynamiki układów gwiazdowych, kosmologii, teorii względności, astrofizyki gwiazd neutronowych, komputerowych symulacji procesów astrofizycznych i innych .... aż mi palce ścierpły, kiedy to kopiowałem z Wikipedii. Warto jednak wiedzieć, że prócz działalności stricte naukowej instytut prowadzi również działalność popularyzatorską adresowaną do wszystkich, których fascynuje kosmos. W ramach tej działalności organizowane są między innymi Spotkania z Astronomią. Z ich programem można zapoznać się tutaj, zaś skróconą wersję można przejrzeć klikając w grafikę obok, albo jeszcze lepiej pobierając ten pdf. Jedno z takich spotkań, pod tytułem. Wirtualny Wszechświat będę miał przyjemność poprowadzić wspólnie z Kamilem Złoczewskim 24 lutego o godzinie 17. Tak pokrótce opisaliśmy nasz wykład:
"Dla wielu miłośników astronomii poznawanie kosmosu kojarzy się albo z badaniami, które prowadzą naukowcy przy pomocy wyrafinowanych technik i narzędzi, albo z zakupem sprzętu dedykowanego astroamatorom, który nie zawsze jest tani. Tymczasem w Internecie dostępnych jest wiele darmowych narzędzi umożliwiających tanim kosztem wirtualną eksplorację Wszechświata. Są wśród nich zarówno programy komputerowe, poczynając od wirtualnych planetariów na symulatorach lotów kosmicznych kończąc, jak i portale edukacyjne, często prowadzone przez uniwersytety. Niektóre z nich oferują nawet darmowy dostęp do teleskopów – robotów, zaś ich interfejsy są tak proste, że mogą być obsługiwane przez laika. W trakcie naszej prezentacji pokażemy parę narzędzi tego typu, wskażemy też miejsca w Internecie gdzie można z nich korzystać." Ze swojej strony na pewno będę mówił o WorldWide Telescope, pojawi się również Orbiter z którego pochodzi grafika widoczna poniżej:
"Dla wielu miłośników astronomii poznawanie kosmosu kojarzy się albo z badaniami, które prowadzą naukowcy przy pomocy wyrafinowanych technik i narzędzi, albo z zakupem sprzętu dedykowanego astroamatorom, który nie zawsze jest tani. Tymczasem w Internecie dostępnych jest wiele darmowych narzędzi umożliwiających tanim kosztem wirtualną eksplorację Wszechświata. Są wśród nich zarówno programy komputerowe, poczynając od wirtualnych planetariów na symulatorach lotów kosmicznych kończąc, jak i portale edukacyjne, często prowadzone przez uniwersytety. Niektóre z nich oferują nawet darmowy dostęp do teleskopów – robotów, zaś ich interfejsy są tak proste, że mogą być obsługiwane przez laika. W trakcie naszej prezentacji pokażemy parę narzędzi tego typu, wskażemy też miejsca w Internecie gdzie można z nich korzystać." Ze swojej strony na pewno będę mówił o WorldWide Telescope, pojawi się również Orbiter z którego pochodzi grafika widoczna poniżej:
Przyznam, że dawno się tym symulatorem nie bawiłem - po raz ostatni używałem go prawie dwa lata temu. Było to przy okazji MoonKAM'u. Orbiter posłużył mi wówczas do symulacji orbity po której poruszał się EBB, jedna z sond biorących udział w misji Grail:
Trochę minie, zanim znowu go sobie przypomnę - na szczęście jest na to czas. Cieszy mnie to jednak, choćby ze względu na pojawienie się najnowszej wersji DG IV. W końcu będę mieć pretekst, aby się nią pobawić. O czym będzie mówić Kamil pozostawię na razie w tajemnicy ... choć podpowiem, że częściowo wiązać się to będzie z jego afiliacją.
Wracając jeszcze do kontekstu naszej prezentacji - jak wspomniałem, są to Spotkania z astronomią, organizowane w ramach działalności popularyzacyjnej instytutu. Oprócz nich CAMK prowadzi również co roku seminaria dla nauczycieli fizyki oraz organizuje Dni otwarte w Centrum Astronomicznym im. M. Kopernika. Mają one miejsce w trakcie corocznych Warszawskich Festiwalów Nauki. W działalność popularyzatorską instytutu bardzo mocno jest zaangażowany Stanisław Bajtlik, astrofizyk pełniący w CAMK funkcję kierownika Ośrodka Informacji Naukowej. Warto obejrzeć sobie nagranie wywiadu, jaki przeprowadził z nim Grzegorz Miecugow w ramach Innego Punktu Widzenia. Ciekawy jest też artykuł Nie ma demokracji bez matematyki z którego pochodzi ten cytat: "Listę tych przyczyn spadku poziomu nauczania przedmiotów ścisłych można by długo ciągnąć. Sądzę jednak, że jest na dnie praprzyczyna. To dominacja w naszym życiu społecznym, we władzach wszelkiego rodzaju, w mediach, tzw. kultury humanistycznej, traktującej matematykę i inne nauki jak zaawansowaną hydraulikę. Bez znaczenia kulturowego, bez wyższej wartości." Celne i sporo w tym racji, choć nie do końca się z jednym zgodzę. Myślę, że tą praprzyczyną jest nie tyle kultura humanistyczna, lecz bardziej może nią być arogancja, ignorancja oraz lęk dość często pojawiające się na styku "ścisłowców" z "humanistami". Dodam - po obu stronach. Nie będę jednak na razie tego wątku tutaj rozwijał.
Trochę minie, zanim znowu go sobie przypomnę - na szczęście jest na to czas. Cieszy mnie to jednak, choćby ze względu na pojawienie się najnowszej wersji DG IV. W końcu będę mieć pretekst, aby się nią pobawić. O czym będzie mówić Kamil pozostawię na razie w tajemnicy ... choć podpowiem, że częściowo wiązać się to będzie z jego afiliacją.
Wracając jeszcze do kontekstu naszej prezentacji - jak wspomniałem, są to Spotkania z astronomią, organizowane w ramach działalności popularyzacyjnej instytutu. Oprócz nich CAMK prowadzi również co roku seminaria dla nauczycieli fizyki oraz organizuje Dni otwarte w Centrum Astronomicznym im. M. Kopernika. Mają one miejsce w trakcie corocznych Warszawskich Festiwalów Nauki. W działalność popularyzatorską instytutu bardzo mocno jest zaangażowany Stanisław Bajtlik, astrofizyk pełniący w CAMK funkcję kierownika Ośrodka Informacji Naukowej. Warto obejrzeć sobie nagranie wywiadu, jaki przeprowadził z nim Grzegorz Miecugow w ramach Innego Punktu Widzenia. Ciekawy jest też artykuł Nie ma demokracji bez matematyki z którego pochodzi ten cytat: "Listę tych przyczyn spadku poziomu nauczania przedmiotów ścisłych można by długo ciągnąć. Sądzę jednak, że jest na dnie praprzyczyna. To dominacja w naszym życiu społecznym, we władzach wszelkiego rodzaju, w mediach, tzw. kultury humanistycznej, traktującej matematykę i inne nauki jak zaawansowaną hydraulikę. Bez znaczenia kulturowego, bez wyższej wartości." Celne i sporo w tym racji, choć nie do końca się z jednym zgodzę. Myślę, że tą praprzyczyną jest nie tyle kultura humanistyczna, lecz bardziej może nią być arogancja, ignorancja oraz lęk dość często pojawiające się na styku "ścisłowców" z "humanistami". Dodam - po obu stronach. Nie będę jednak na razie tego wątku tutaj rozwijał.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz