czwartek, 16 października 2014

Gdzie ten Pluton?


I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\pilots\helios02\36Helios.htm
Jest już ogłoszenie o nowym Heliosie. Dla przypomnienia - jest to konkurs na prezentację o kosmosie  organizowany dla młodzieży ponadgimnazjalnej z Warszawy przez Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Tegorocznymi tematami są: wizyta w planetarium, niebezpieczeństwa misji na Marsa, wrażenia z własnych obserwacji nieba oraz planety karłowate, a zatem również Pluton. I właśnie tak się zastanawiam, gdzie on jest. Odpaliłem zatem Orbitera, aby uzyskać jego położenie.
Poniżej widać gdzie to konkretnie jest  na niebie:
Tylko czy aby na pewno Orbiter wyznacza je prawdziwie? Program wszakże może się mylić i wyliczenia dotyczące pozycji wcale nie muszą być dokładne. Sięgnąłem sobie zatem po WWT:
Potem przeszedłem na stronę Mikroobserwatorium, gdzie odwiedziłem archiwum. Znalazłem tam zdjęcie  Plutona które wykonał Ben:
Zrobiono je 13 października o godzinie 01:57:32 UTC. Sądząc po rektascencji i deklinacji wynoszących odpowiednio 18h 46.6m oraz -20 stopni 38 minut Ben chyba miał rację i na zdjęciu jest gdzieś Pluton. Niemniej warto wiedzieć, że mechanizm prowadzący harwardzkie teleskopy nie zawsze trafia z ich położeniem tam gdzie trzeba. Na wszelki wypadek wszystkie dane poczynając od gifu na opisie zdjęcia kończąc zarchiwizowałem pod tym adresem: http://1drv.ms/1sUW2Zj
Może jeszcze ktoś sięgnie po Glorię?  Pytanie tylko, czy przy jej pomocy da się zrobić Plutonowi zdjęcie. Nie próbowałem - nie wiem. Tak czy inaczej, z okazji Heliosa ruszyła akcja szukania Plutona:)

Brak komentarzy: