sobota, 19 listopada 2011

Edukacja z WorldWide Telescope; Warsztat dla OEIiZK - Podsumowanie


I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\pilots\16112011warszawaoeiizk\OEIIZKWarszawa.htm
Na początku pragniemy gorąco podziękować Dyrekcji Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie za możliwość poprowadzenia warsztatu oraz Eli Kaweckiej za zainicjowanie spotkania  i przesympatyczną opiekę w Warszawie. Kilka wykonanych przy okazji zdjęć zamieszczamy w poniższym albumie:

Oto kilka naszych refleksji, które mamy nadzieję, nieco rozszerzą niektóre z poruszonych w trakcie warsztatu kwestii.
  • WWT a inne, podobne programy -  będąc ograniczeni ramami czasowymi i tematyką warsztatu siłą rzeczy koncentrowaliśmy się wyłącznie na WWT. Nie chcemy być jednak postrzegani jako osoby lansujące tezę, że program ten jest najlepszy lub jedyny w swoim rodzaju. Tak nie jest, co łatwo zauważyć chociażby po tym, że na naszym blogu obok WWT występuje również sporo tekstów poświęconych Stellarium, Celestii, Orbiterowi czy GoogleEarth. Każdy z tych programów posiada swoje mocne i słabe strony. Siłą rzeczy istnieje również naturalna tendencja, aby porównywać je pomiędzy sobą. Czy jednak istnieje faktycznie konieczność przeciwstawiania sobie tych narzędzi? Zasoby współczesnych komputerów osobistych przeciętnej klasy są wystarczające aby zainstalować je obok siebie i korzystać z ich najmocniejszych stron. W przypadku WWT jego atutem jest niezwykłe uproszczenie mechanizmów umożliwiających tworzenie prezentacji podobnych do seansów w planetarium. Przypominamy tutaj seans wykonany przez sześciolatka, chcemy również podkreślić fakt, że wykonanie każdego z pokazywanych przez nas seansów nie przekracza poziomu kompetencji ucznia pierwszej klasy gimnazjum.
  • WWT a Microsoft: chociaż WWT powstało w obrębie Microsoftu, chcielibyśmy zwrócić uwagę na fakt że program ten jest przede wszystkim efektem pasji konkretnych ludzi, szczególnie Curtisa Wonga oraz Jonathan'a Fay'a. Obaj oni działają w ramach ośrodka badawczego Microsoft Research oraz są pasjonatami astronomii amatorskiej. WWT było od początku rozwijane jako aplikacja służąca edukacji, jest to program darmowy, zaś próby jego oceny w podobny sposób jak aplikacji komercyjnych są naszym zdaniem pewnym nieporozumieniem. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że jest to stabilna wersja beta z całym "dobrodziejstwem inwentarza" wynikającym z tego faktu
  • WWT w szkole: zdajemy sobie sprawę z faktu, że wiele pracowni szkolnych posiada sprzęt, którego parametry mogą utrudnić korzystanie z tego programu. Na pewno nie ma sensu instalować go w pracowniach komputerowych, gdzie samo uruchomienie się maszyn trwa kwadrans (taka pracownia znajduje się w jednej ze szkół, do których uczęszczają nasze dzieci). Równocześnie jesteśmy pewni, że tego typu problemy nie wystąpią na większości komputerów domowych używanych przez nauczycieli czy uczniów przy założeniu, że maszyny te były zakupione lub modernizowane w przeciągu ostatnich trzech lat. Wybierając fragmenty dokumentacji do tłumaczenia staraliśmy się dobrać je tak, aby umożliwiały samodzielną pracę ucznia w domu bez konieczności pomocy nauczyciela, którego rolą jest w tym wypadku zachęta, zdefiniowanie tematów oraz ocena wyników pracy. W tym wypadku nauczyciel nawet nie musi umieć posługiwać się programem - wystarczy, że zna jego możliwości, do czego wystarczy jednorazowe zapoznanie się z materiałami opublikowanymi przez nas na Euhou w sekcji Ambasadorzy WorldWide Telescope. Przypominamy również, że seanse stworzone przy pomocy WWT można nagrać jako filmy. Sami tak robimy, posługując się darmowym programem aTube  Catcher i umieszczając stworzone w ten sposób filmy na YouTube.  Osobiście uważamy, że najwdzięczniejszym polem zastosowań WWT mogą być gimnazjalne projekty edukacyjne które ze swej definicji pozwalają na dużą swobodę w wyborze tematów i samodzielną pracę uczniów.
  • Kwestia praw autorskich związanych z wykorzystaniem treści udostępnianych przez WWT: WorldWide Telescope korzysta z materiałów pochodzących z różnorodnych źródeł i stworzonych przez różnych autorów. Poniżej zamieszczam częściową ich listę, uzyskaną przez wywołanie z menu Eksploruj polecenia O programie WorldWide Telescope:

  • Warto zwrócić uwagę, że w przypadku obrazów wykorzystanych przez program pochodzą one nie tylko ze źródeł NASA, której polityka odnośnie praw autorskich jest dość jasna. Sądzę zatem, że najlepiej jest bezpośrednio sprawdzać u źródeł.
  • Aby dotrzeć do informacji o prawach autorskich należy w przypadku konkretnego zdjęcia kliknąć na reprezentującej go miniaturze (na przykładzie powyżej oznaczonej numerem [1]) wywołać prawym klawiszem myszki menu podręczne, kliknąć pozycję Właściwości, a ukaże się okienko [2] zawierające informacje o zdjęciu włącznie z linkiem prowadzącym do strony gdzie zdjęcie to opublikowano. Jeżeli chodzi o obrazy całego nieba, to informacje o prawach autorskich znajdziemy wywołując analogiczne okienko  przy pomocy przycisku (i) znajdującego się na dole interfejsu w miejscu obok cyfry [3].
  • Kiedy tłumaczyliśmy materiały edukacyjne znajdujące się na stronach Microsoftu oraz Harvardu to o zgodę na publikację tłumaczeń w sieci zwracaliśmy się bezpośrednio do osób koordynujących projekt WorldWide Telescope Ambassadors.
  • Jak wygląda status programu WWT Ambassadors na dziś? Jeżeli chodzi o amerykańską edycję projektu, to aktualnie prowadzone są przede wszystkim pilotaże w szkołach na terenie Bostonu. Aktualnie objęto nimi około 400 dzieciaków. Jak one wyglądają można obejrzeć na zdjęciach znajdujących się w naszej prezentacji. Dla przypomnienia zamieszczę może jeszcze  film, pokazujący  jak te pilotaże wyglądają:
  • Oprócz tego Amerykanie przeprowadzają  pokazy WWT w ramach takich imprez jak mający niedawno miejsce Acton Discover STEM 2011 oraz mający się odbyć  w marcu przyszłego roku USA Science and Engineering Festival.  
  • Jeżeli chodzi o naszą edycję projektu to aktualnie mamy przetłumaczone i opublikowane kluczowe materiały umożliwiające samodzielną pracę z programem. Znajdują się one w sekcji Ambasadorzy WorldWide Telescope portalu EuHou, nad którą opiekę merytoryczną sprawuje profesor Lech Mankiewicz. Mieliśmy również przyjemność poprowadzić warsztat w trakcie tegorocznego Forum Innowacyjnych Nauczycieli i Szkół oraz XVIII Ogólnopolskiego Zjazdu PSNPP w Toruniu.
  • Plany na przyszłość. Aktualnie poszukujemy sposobów na finansowanie projektu. Zamierzamy dalej stopniowo rozbudowywać zestaw materiałów znajdujących się na EuHou. Wszelka pomoc w tym zakresie jest jak najmilej widziana. Szczególnie zależy nam na zawodowych nauczycielach którzy umieliby przeprowadzić pilotaże umożliwiające wypracowanie sensownych sposobów zastosowania WWT w realiach publicznych szkół. 
Na zakończenie jeszcze małe podsumowanie:
Co słychać u WWT Ambasadorów dziś: szkic na temat tego, jak można wykorzystać WWT w kontekście nauczania różnych przedmiotów. 

2 komentarze:

Ewa K. pisze...

Miałam zaszczyt uczestniczyć w Państwa warsztatach w Ośrodku - świetnie przygotowanych i przeprowadzonych. Serdecznie dziękuję!
Życzę powodzenia w upowszechnianiu i rozwijaniu projektu, obiecując wsparcie "informacyjne" - będę dzieliła się informacjami o WWT gdzie sie tylko da :)
Pozdrawiam
Ewa K.

Dorota i Jacek pisze...

Serdeczne dzięki. Nie ukrywamy, że przed warsztatem zżerała nas lekko trema. Posiadają Państwo swoją renomę, w związku z czym ... wiadomo. Mamy nadzieję, że jeszcze się zobaczymy.