wtorek, 9 marca 2010

Mars opisany Celestią.

Trzy dni temu przypadkiem znalazłem na astronomia.pl informację, że sonda Mars Express minęła Phobosa w odległości 67km. Takich informacji pochodzących od zespołów nadzorujących różne misje płynie całkiem sporo - trzeba mieć jednak czas, aby to wszystko śledzić. Z ciekawości przeszedłem na stronę misji, gdzie trafiłem na ten oto film:
Niby nic nadzwyczajnego - po prostu jedna z wielu znajdujących się na YouTube prezentacji wykonanych przy pomocy Celestii. Gdy jednak zacząłem badać dalej temat, udało mi się odnaleźć pełny opis procedury, umożliwiający rekonstrukcję powyższego przelotu. Mało tego. Okazało się, że na stronach ESY znajduje się archiwum ze zdjęciami z webkamerki, której pierwotnym zadaniem było monitorowanie procesu oddzielenia się lądownika Beagle. Aktualnie chłopcy z ESY wykorzystują publikują wykonane przez nią zdjęcia, dodatkowo opisując je skryptami z Celestii. Nie są one być może zbyt ostre ... ... lecz właśnie tutaj zaczyna się cała zabawa, bowiem na stronie Help us with the VMC znajdziemy zaproszenie do współpracy, polegającej czy to na poprawianiu zdjęć czy też identyfikacji znajdujących się na nich szczegółów marsjańskiej powierzchni. Pomocą mogą być tutaj tutoriale, opublikowane na stronach Planetary Society, pokazujące w jaki sposób pracować nad zdjęciami przy pomocy Gimpa. Efekty naszej pracy możemy oczywiście wysłać do ESY - autorzy tych zdjęć, które zostaną opublikowane są nagradzani pamiątkowymi certyfikatami. Mamy zatem kolejny społecznościowy projekt.

Brak komentarzy: