niedziela, 10 lipca 2011

Łowcy lodu

I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\zooniverse\ZooniverseIndeks.htm
I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\seanse\Seanse.htm
I:\spacedisknadvd\spacedisk3\celestiadodatki\NewHorizons - Misja na Plutona\New Horizons.htm
Tak kończy się seans Dinoj Surendran'a poświęcony historii odkrycia Plutona.
Zarchiwizowałem go przed chwilą przy okazji aktualizacji (9 grudnia 2012) tego tekstu. Przy okazji dodając link do Granicy, gdzie New Horizons pojawia się również.

"Łowcy lodu" - tam można dosłownie przetłumaczyć tytuł nowego projektu uruchomionego na platformie Zooniverse. Polega on na typowaniu potencjalnych planetoid, ku którym skieruje się sonda New Horizons po przelocie obok Plutona, który nastąpi jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem 14 lipca 2015r. Dla chętnych do poszukiwań potencjalnych kandydatów które być może New Horizons będzie w stanie odwiedzić, Mirek Kołodziej z Młodzieżowego Obserwatorium Astronomicznego w Niepołomicach przygotował krótki tutorial:
Przy okazji Mirek umieścił trochę swoich wpadek. Cóż, znam ten ból. Aż mnie korci, aby umieścić swoje wpadki przy okazji robienia filmików WWT, lecz obawiam się że słownictwo którego w nich użyłem raczej by się nie spodobało.
Wracając do "Łowców lodów", ciekaw byłem gdzie patrzyły teleskopy kiedy robiły zdjęcia nad którymi biedzą się internauci. Udało mi się znaleźć to:

Grafika ta pochodzi z dokumentu "Finding KBO flyby targets for New Horizons" [pdf] do którego doprowadził mnie wątku z forum projektu. Jest tam też mowa, że aktualnie przeszukiwanym obszarem jest ten sfotografowany w 2004 roku.
Skoro już o Plutonie mowa - przed chwilą przejrzałem sobie seans A brief history of Pluto znaleziony w WWT. Niestety, nie da się go obejrzeć w sieciowej wersji. Pozwolę sobie zatem zamieścić z niego dwa slajdy. Pierwszy przedstawia lokalizację obserwatorium gdzie odkryto tę ex-planetę:
Na drugim widać towarzyszące Plutonowi księżyce:
Nie jest on już aktualny. W 2011 roku odkryto kolejny, o roboczej nazwie P4, zaś w tym roku jeszcze jeden, określany jako P5. Tak prezentują się one na zdjęciach wykonanych w lipcu tego roku:
Hubble Discovers a Fifth Moon Orbiting Pluto
Source: Hubblesite.org
To wszystko na dziś. A, zapomniałbym - grafika od której rozpocząłem ten tekst przedstawia rzecz jasna sondę New Horizons. Musiałem jednak włączyć etykiety planet by odszukać Ziemię.

Brak komentarzy: