Tak wyglądało "domorosłe" stanowisko, na którym odbieraliśmy dzisiaj transmisję łączności krótkofalarskiej pomiędzy młodzieżą z Zespołu Szkół Nr 2 w Żurominie a astronautą Danielem Burbank'iem znajdującym się na stacji ISS. Wszystko to działo się w ramach programu ARISS Polska o której już zdążyliśmy wspomnieć i opisując jak w Sylwestra z ISS'em łączył się Gdańsk. Wtedy nasłuchiwaliśmy wyłącznie stację, teraz zdecydowaliśmy się nagrywać zarówno transmisję z WebSDR jak i pytania zadawane przez dzieciaki. Oba nagrania wylądowały na YouTube - zachęcamy do skorzystania z wyżej podanych linków. Dzieci między innymi pytały - czy fajnie jest być kosmonautą, czy w przestrzeni kosmicznej jest dzień i noc, jakie planety widzą w momencie transmisji, jak spędzają wolny czas, czy mają dostęp do TV, jak się bierze prysznic w kosmosie, jak kontaktują się ze swoją rodziną oraz jak czuje się człowiek po długim pobycie w stanie nieważkości. Tu zamieściliśmy parę z nich - ogółem było ich 18. Jak widać były one raczej proste, co specjalnie nie dziwi gdyż w tego typu projektach bardziej liczy się ich organizacja i sam fakt pomyślnej łączności. Dla dzieciaków (i nie tylko) musiała to być niesamowita przygoda.
Koordynatorem polskiej sekcji ARISS jest Armand Budzianowski. Choć oficjalna strona projektu istnieje od bodajże listopada ubiegłego roku projekt istniał w Polsce już wcześniej - zachęcam przykładowo do zapoznania się z materiałami: Kolejna stacja z Polski przygotowuje się do łączności ARISS, Uczniowie połączyli się z kosmosem (eng), reportażem Kosmiczna lekcja. Informacje dotyczące przystąpienia do programu można uzyskać pisząc pod adresy podane na stronie Co to jest ARISS? Na koniec jeszcze ciekawostka. Z projektem ARISS jest powiązany ARISSAT, mikrosatelita, "wystrzelony" przez jednego z astronautów znajdujących się na ISS w trakcie spaceru kosmicznego 3 sierpnia 2011. Zawierał on aparaturę nadawczą umożliwiającą jego nasłuch krótkofalowy. Niestety, niebawem (za mniej-więcej kilkanaście dni) spłonie on w atmosferze. Na jego "pokładzie" znajdowała się flash zawierający cyfrowe wersje prac dzieciaków, z których jedną na zakończenie zamieszczamy poniżej:
Kiedy dwa dni później przeglądałem ten tekst przypomniał mi się świetny post Emily, którego fragment muszę tutaj zacytować: "Visions of being part of that better world filled with better things and unimagined wonders are what drive children into studying science and technology. Not every kid who imagines herself an astronaut is going to walk on Mars some day, or captain an interstellar spaceship. But by following those dreams, she will develop the mind and skills needed to keep advancing our technological capability and maintain our economic standing." Choć cytat wyrwałem troszeczkę z kontekstu, dokładnie odzwierciedla on sens projektów takich jak ten. Tak oto rozpoczął nam się kolejny, piąty już rok prowadzenia bloga. Jaki on będzie? Na pewno uboższy w posty. Blog służył nam głównie jako swoista baza notatek - przyszła pora, aby to wszystko przesiać i uporządkować. Do zobaczenia zatem ... za czas jakiś;) Raz jeszcze życzymy wszystkiego dobrego w Nowym Roku:)
Update 29 stycznia. Dzięki Kosmonaucie udało mi się znaleźć artykuł na temat gdańskiego seansu Ariss. Jest w nim również film, przedstawiający transmisję:
Tym samym mogę na razie zamknąć ten temat.
Zobacz: I:\orbiter\ch7\arciss\ARISS.htm
Update 29 stycznia. Dzięki Kosmonaucie udało mi się znaleźć artykuł na temat gdańskiego seansu Ariss. Jest w nim również film, przedstawiający transmisję:
Tym samym mogę na razie zamknąć ten temat.
Zobacz: I:\orbiter\ch7\arciss\ARISS.htm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz