wtorek, 7 kwietnia 2009

Kompaktowy Kosmos (B): Errata:)

dyskb
Kolejna płytka z zestawu tym razem zawiera spis. Przepisałem go do Excela, dodając informacje o położeniu oraz hiperłącza prowadzące do Wikipedii: 

Tu parę drobnych uwag: 
A: oznaczenia literowe odpowiadają oznaczeniom które markerem naniosłem na swoim zestawie płyt, 
B: odległości przepisałem z Wikipedii - dlatego różnią się od tych, które znajdują się na płytkach (a swoją drogą zdumiewające, jak duże rozbieżności występują w różnych źródłach. Oj, mało wiemy o tym Wszechświecie, ciągle mało),
C: zeskalowana odległość wyliczana jest automatycznie w oparciu o odległości z punktu B oraz przelicznik lat świetlnych na metr który wprowadzamy w komórce oznaczonej D
E: rektascencja oraz deklinacja dziesiętnie jest wyliczana automatycznie. Wprowadziłem te kolumny, ponieważ niektóre programy, np Orbiter wymagają, by rektascencję i deklinację wprowadzać w stopniach i dziesiętnych częściach stopni. 
Na koniec trzeba pamiętać, że jeżeli chcemy dodać nowe pozycje do listy należy pamiętać o przepisaniu formuł umożliwiających automatyczne wyliczenie wartości w kolumnach: odległość w skali, rektascencja dziesiętnie oraz deklinacja dziesiętnie. 
Myślę, że taki wykaz może okazać się użyteczny. Moją wersję można pobrać klikając tutaj.

Brak komentarzy: