wtorek, 28 kwietnia 2009

Umiejętności kluczowe - krótko.

No właśnie - krótko. Pomimo że się starałem, nie znalazłem w polskojęzycznej sieci na temat umiejętności kluczowych zbyt wielu informacji. Może dlatego, że nie jest chyba w polskiej edukacji temat "na topie". Choć mogę się mylić:) Poniższe mapy są streszczeniem dość dobrego tekstu jaki znalazłem na stronach serwisu Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne:

Lista umiejętności kluczowych sporządzona na konferencji w Brnie w 1996:


Lista umiejętności kluczowych występujących w ogłoszonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podstawach programowych dla szkół ogólnokształcących:


Umiejętności kluczowe (uniwersalne, ponadprzedmiotowe) wymieniane w podstawach programowych dla poszczególnych zawodów:

Lista umiejętności kluczowych pojawiająca się od 1995r. w kontekście Nowej Matury i Programu Kreator:

Nie trzeba wielkiej spostrzegawczości, by zauważyć że powyższe schematy są do siebie dość podobne. Przedstawiłem je w postaci map ponieważ w ten sposób łatwiej mi nimi manipulować czy nanosić własne notatki. Oryginalne pliki w formacie ConceptDraw MindMap v. 4.0 znajdują się tutaj.
Update 2011 10 28

Jakich kluczowych kompetencji potrzebują Polacy w XXI wieku? Zobacz;)

Kluczowe cechy nauczania w oparciu o kompetencje

Brak komentarzy: