czwartek, 23 kwietnia 2009

Kompaktowy Kosmos (i): M 51 - trzy odsłony i spotkanie z Lewiatanem.

Odsłona pierwsza to grafika pobrana z kwietniowego pdfu Night Sky Networkm51
M 51 - Galaktyka Wirowa 
Typ: galaktyka spiralna. Odległość od Ziemi: 37 000 000 ly. Średnica: 120 000 ly. Odległość w skali CD: 35 m Średnica w skali CD: 12 cm.
Odsłona druga to slajd z animacji flash poświęconej Galaktyce Wirowej:
 m51hubble
Animacja ta objaśnia szczegóły zdjęcia wykonanego przez Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Warto ją obejrzeć w całości, podobnie zresztą jak i inne, znajdujące się na stronie Image Tours serwisu Hubblesite. Na koniec odsłona trzecia: 
sekondlife09
Powyższą grafikę, przedstawiającą porównanie historycznego rysunku Lorda Rosse'a oraz zdjęcia M 51 wykonanego przez Teleskop Hubble'a wykonałem w Second Life. Nie jestem fanem tego rodzaju wirtualnych światów - zbyt zalatują mi matrixem. Zaintrygowała mnie jednak informacja, którą znalazłem na Let there be night o rekonstrukcji willi Galileusza. Zainstalowałem zatem odpowiednie oprogramowanie i ... reszta jest w albumie. Sama willa trochę mnie rozczarowała, ale Lewiatan już wywarł całkiem pozytywne wrażenie.
Update. 
Doszła jeszcze odsłona czwarta, w wykonaniu Mikroobserwatorium:
WhirlpoolGal042309065001nabloga
Powyższe zdjęcie zostało wykonane 22 kwietnia o godzinie 6:50:01. Zip ze wszystkimi plikami jest tu

Brak komentarzy: