czwartek, 16 kwietnia 2009

Kompaktowy Kosmos (d): M33, WinStars, pech.

m33
M 33 - Galaktyka Trójkąta
Typ: galaktyka spiralna. Odległość od Ziemi: 2 400 000 ly. Średnica: 60 000 ly. Odległość w skali CD: 2.4m Średnica w skali CD: 6cm
Na obserwacje tej galaktyki na INO szans nie miałem z dość prozaicznej przyczyny - była pod horyzontem. Wyszła spod niego dopiero po południu: m3301
Gdyby nawet jednak znajdowała się nad horyzontem w czasie, gdy miałem wolny slot, to i tak nic by z tego nie wyszło, ponieważ najwidoczniej mamy lekkiego pecha. Nauczony doświadczeniem ostatnich obserwacji nieco podrasowałem mój system. Miejsce Firefoxa, który z niejasnych dla mnie przyczyn potrafi po dwu godzinach "zjeść" większość mocy procesora zajęła google'owska przeglądarka Chrome, która okazała się być nadspodziewanie szybka. Dla świętego spokoju przeprowadziłem również dość gruntowne testy pod kątem wirusów i spyware.  Cóż jednak z tego? Gdy logowałem się do systemu okazało się, że nie jestem sam. "Tajemniczy użytkownik" nie zwolnił obserwatorium w wyniku tego nie mogłem z niego skorzystać.  Trudno powiedzieć, co jest tego powodem. Na razie wstępne testy które wykonaliśmy dzisiaj po południu sugerują, że wina chyba nie leży po stronie oprogramowania na mojej maszynie. Co będzie dalej? - czas i kolejne testy pokażą. Oby. Tymczasem odkryłem ciekawą opcję WinStarsa: jeżeli klikniemy ikonkę aparatu fotograficznego znajdującą się po prawej stronie, to połączymy się z serwerem Digitized Sky Survey:
 sdss
Jeżeli mamy szerokość pola widzenia ustawioną na równą lub mniejszą niż stopień, to po kliknięciu przycisku OK uzyskamy zdjęcie podobne do tego: m3302
M 33 to ostatnia z naszej listy galaktyka należąca do Lokalnego Układu. Następne z listy: M 82 i M 81 leżą już o wiele dalej. Na razie wykonanie ich zdjęć zlecam Mikroobserwatorium:
m8182

Brak komentarzy: