środa, 2 grudnia 2009

W grudniu ...

Od Slooh - demo
Tematem grudniowych materiałów Night Sky Network jest odkrywanie nowych światów, zaś bohaterką obserwacji ma być Wielka Mgławica w Orionie. Tym razem pozwoliłem sobie zamieścić jej zdjęcie wykonane na Sloohu ... kiedyś;) Wypreparowałem również z pdf'u listę polecanych serwisów, która z wyjątkiem ostatnich dwóch pozycji (które dopisałem od siebie) wygląda następująco: PlanetQuest, Astrobiology, James Webb Space Telescope, Astroventure, Basic spectral types, SDSS, Origins Education Forum, LCROSS, Universe Forum, Solar System Exploration, EPO'S Chronicles, Suzaku, Kepler Mission, Cytadelę, Corot.
Egzoplanetom poświęcona jest również w całości jedna z podróży Gregoria: The Search for Extraterrestrial Inteligence. Już sama jej mapa wygląda ciekawie: Warunki, by na planecie zaistniało życie poruszone są również w Terraforming of Mars. Tak, czy inaczej - będzie co zwiedzać, uwzględniając dodatkowo najrozmaitsze koneksje, kulturalno, socjologiczno, historyczno-różne, związane z egzoplanetami i "łopcymi", poczynając od fascynacji Shiaparellego czy Lowella kanałami na Marsie, zaś na najrozmaitszych ufologicznych wątkach kończąc. Tu pragnę się jeszcze na szybko wytłumaczyć - w sprawie zielonych ludzików jestem sceptykiem, lecz równocześnie fascynuje mnie wpływ, jaki wywołują one na zbiorową wyobraźnię.
Scratch: Grafika po lewej stronie pochodzi z artykułu Scratch: Programming for All, który ukazał się na stronach Communication of the ACM. Zawiera on omówienie w przystępnej formie wszystkich koncepcji na których oparto ten język programowania. Przypomnę, że Scratch powstał w funkcjonującym w MIT Media Lab. Jest on rozwijany przez mały zespół pod kierunkiem Mitchel'a Resnicka. Kluczowe dla Scratcha jest to, co jego autorzy określają mianem: low-floor/high-ceiling/wide-walls. Low-floor (niska podłoga) oznacza, że język do nauki programowania powinien być jak najbardziej przyjazny i prosty w nauce. High-ceiling (wysoki sufit) odnosi się do możliwości realizowania w nim ambitnych, zaawansowanych projektów. Wide-walls (szerokie ściany) oznacza możliwość realizowania projektów różnorodnych, umożliwiających wyrażenie siebie przez tworzenie projektów odpowiadających osobistym zainteresowaniom. To tyle, w ogromnym skrócie. Gorąco zachęcam do lektury artykułu oraz do odwiedzenia strony Why learn Scratch, gdzie omówiono krótko Scratcha w kontekście kształcenia kompetencji kluczowych. Ciekawe teksty można również znaleźć na stronach: Educators, ScratchEd a przede wszystkim Learn Scratch, zawierającej kompletny kurs tego języka. Myślę, że uda mi się o Scratchu skrobnąć parę tekstów, a tymczasem zamieszczam jeszcze prezentację pochodzącą z konferencji, która miała miejsce w ubiegłym roku:

View more presentations from JacekKupras.
Porządki: zbliżają się Święta, kończy się Międzynarodowy Rok Astronomii ... będzie tego trochę:) Pisząc teksty w tym roku starałem sobie stworzyć rodzaj bazy dotyczących narzędzi, które mogą się przydać przy "kosmicznej" edukacji. Stąd lapidarny styl tekstów, dużo linków, szkice prezentacji. Generalnie chyba osiągnąłem to co chciałem, a nawet miejscami zdążyłem się w tym pogubić:). Teraz wypada to jeszcze uporządkować, potem zaś ... no cóż, korzystać w miarę potrzeb czy to moich, czy młodego.
Ale to już zupełnie inna historia, niekoniecznie do opowiedzenia na blogu - zwłaszcza że opowiadaczem jestem chyba raczej kiepskim:) Myślę, że wyrobię się z porządkami do końca stycznia przyszłego roku. Do tego czasu powinien się też chyba w końcu pojawić nowy Orbiter, może też wreszcie dojdzie przesyłka z Windowsem 7, która jak na razie się dość ślimaczy.
Update 22 listopada 2011
Nieźle wywinąłem Orła, lądując w tym poście. Może zatem warto również odwiedzić Kraba?

Brak komentarzy: