wtorek, 23 sierpnia 2011

WWT - przed drugą rundą

I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\wwtindeks.htm
Skoro w poprzednim poście pojawił się temat programu Apollo, to może przypomnę że miejsca lądowań księżycowych misji możemy również odwiedzić w WWT:

Aby tego dokonać mamy do wyboru albo skorzystanie ze znajdującej się na dolnym panelu listy zobacz, z której wybieramy pozycję Panorama, albo panoramy dostępne w kolekcjach z panelu górnego. Wracając jednak do tematu posta: pierwszą rundę projektu Ambasadorzy WWT zakończyliśmy warsztatami w Toruniu:Poniżej dla przypomnienia zamieszczam kluczową prezentację:

View more presentations from JacekKupras
Od tego czasu minął przeszło miesiąc, pora się zatem przyjrzeć temu, co się zmieniło.
Strona www.worldwidetelescope.org pozostała jak na razie bez zmian.
Sam program: przypomnę, że można go pobrać stąd. Aktualną wersją jest Penumbra, która pojawiła się bodajże dwa miesiące temu. Dla mnie najciekawszą jej cechą jest wprowadzenie mechanizmów umożliwiających tworzenie filmów. Po wczytaniu seansu możemy wywołać przy pomocy menu Seanse>Render to video ... widoczne poniżej okienko:
Definiujemy w nim z jaką prędkością i gdzie mają być wykonywane kolejne zrzuty ekranu. Sklejenia w film powstałego zestawu grafik musimy dokonać już przy pomocy programu zewnętrznego. Nie jest to może najbardziej eleganckie rozwiązanie (wystarczy porównać z Celestią), lecz lepsze niż żadne. Dodatkowo w pomocy WWT opisano, jak dokonać nagrania przy pomocy darmowego programu Microsoftu Expression Encoder.
Portal WWT Ambassadors: nowością, która się na nim pojawiła jest ogłoszenie o konkursie na seans WWT organizowanym przez Microsoft Research. Adresowany jest on do Amerykanów. Startować mogą pojedyncze osoby jak i zespoły składające się maksimum z czterech osób. Zgłaszane seanse nie mogą przekraczać 6MB. Jeżeli chodzi o tematykę zgłaszanych prac, to organizatorzy konkursu przewidzieli cztery kategorie. Pierwsza, adresowana do młodzieży w wieku 14-18 lat obejmuje w zasadzie dowolne prace, byle nawiązujące do astronomii. Pozostałe kategorie zawierają listy tematów z takich obszarów jak: demaskowanie miejskich legend związanych z astronomią, układy planetarne, galaktyki, kosmologia.
Inną nowością jest dokument WWT Tips for the classroom. Choć krótki, zawiera parę cennych uwag dotyczących używania programu w szkole. Poniżej zamieszczam kluczowy moim zdaniem jego fragment:

Zachęcam, by przejrzeć go w całości.

Strona WorldWide Telescope z portalu Microsoft Research: ciekawe, lecz nie znałem jej wcześniej. Chociaż ma ona drugorzędne znaczenie (kluczowe informacje na temat WWT jego twórcy umieszczają na http://www.worldwidetelescope.org) warto ją przynajmniej z ciekawości odwiedzić. Pochodzi z niej poniższy filmik:
Get Microsoft Silverlight
Dan Fay opowiada w nim pokrótce o projekcie Terapixel, dzięki któremu udało się stworzyć aktualnie chyba najlepszy obraz nocnego nieba. Przy okazji, udało mi się znaleźć film przedstawiający prezentację WWT w wykonaniu Curtisa Wonga:

Jest ona dosyć świeża - miała miejsce na konferencji TEDxCaltech w styczniu tego roku (by nie zaśmiecać posta filmami, ciekawe wystąpienie Wonga jest tutaj).

Sekcja Ambasadorzy WorldWide Telescope znajdująca się na portalu EuHou: na razie bez zmian. Ciekawostką jest pojawienie się informacji o procedurze umożliwiającej lokalizację programu.

Teksty na temat WWT na naszym blogu: nie licząc tego, który właśnie piszę na dziś jest ich 80. Pozostaje to wszystko uporządkować, najlepiej przerabiając na pdf-y.
Tymczasem jednak mamy do przygotowania artykuł dla Nauczania Przedmiotów Przyrodniczych.

Pilotaże. Możliwości zastosowania WWT w szkole opisałem skrótowo w tekście z 5 czerwca. Kiedy jednak się nad tym tekstem raz jeszcze zastanawiam, to wydaje mi się że skoro najważniejszym atutem tego programu jest jego prostota użytkowania to właśnie ją należy na pilotażach najbardziej wyeksponować. Nie starać się wdrażać WWT w kontekście konkretnych działów podstawy programowej. Raczej pozwolić, aby uczniowie mieli swobodę w tworzeniu swoich prac. Jako przykład może służyć chociażby ten filmik, który znalazłem na YouTube:
Myślę, że w ten sposób da się ustalić, jakie zastosowania WWT są najbardziej atrakcyjne a jakie nie. Takie podejście da się zrealizować najbardziej w kontekście gimnazjalnych projektów edukacyjnych. Myślę też, że pewną rolę mogą odegrać względy prestiżowe: konkretne wdrożenie WWT w szkole ma (moim zdaniem) sporą szansę na objęcie patronatem Fundacji Rozwoju Systemów Edukacji, warto też zwrócić uwagę na możliwość udziału, w Konkursie Innowacyjny nauczyciel. Choć aktualne ogłoszenie o nim dotyczy raczej projektów zrealizowanych przed wakacjami, to sądząc po archiwum kolejna jego edycja będzie mieć miejsce również w przyszłym roku. Przypomnę jeszcze, że gospodarzem projektu jest EuHou. Portal ten realizuje wiele projektów adresowanych (nie tylko) do nauczycieli fizyki, najciekawszymi z nich są cykliczne szkolenia zagraniczne. Właśnie (aktualizuję ten tekst 30 sierpnia) pojawiła się tam relacja z czerwcowego szkolenia w Paryżu. Szkolenia takie mają charakter cykliczny i są finansowane z Comeniusa. W 2012 roku planowane są cztery takie szkolenia oraz dwa seminaria. Termin składania aplikacji upływa 16 września, zaś o szczegółach można poczytać tutaj. Współpraca z portalem oraz udział w powyższych szkoleniach daje możliwość rozwoju zawodowego oraz podniesienia poziomu nauczania w danej szkole (nie tylko) fizyki. Pozostaje jednak wciąż otwarte pytanie, jak przekonać do tego nauczycieli. Choć "chciałoby się wielkich rzeczy", to rzeczywistość przypomina mi trochę wystąpienie Pani Minister Hall na stronach MEN. Fajne, tylko nie mogę odsłuchać do końca bo mi się zacina, zaś wypowiedź pani minister do przynajmniej dla mnie miejscami pobożne życzenia.

Brak komentarzy: