czwartek, 16 czerwca 2011

Księżyc nad Miechowicami

Tak sobie myślę po wczorajszym dniu, że chociaż transmisje internetowe mają swoją wartość, to jednak nocne wyjście na obserwacje nawet z takim sprzętem jak nasz dostarcza zupełnie innych jakościowo wrażeń.Niestety, nie udało nam się uchwycić na zdjęciach fazy "czerwonego Księżyca", którą widać w poprzednim poście. Kiedy wyszliśmy na obserwacje zaraz po wschodzie Księżyca, był on ledwie widoczny nad nieco zamglonym horyzontem. Znalazłem natomiast grafikę wyjaśniającą skąd bierze się czerwona poświata Księżyca w trakcie zaćmienia:
Wyszperałem ją w angielskiej Wikipedii, podobnie jak poniższą, przedstawiającą widok Księżycowej powierzchni w trakcie trwania zjawiska:
Niestety, nie udało się uchwycić tego na żadnym ze znanych mi programów których używam do bawienia się symulacjami.
Następna okazja do obserwacji zaćmienia Księżyca przydarzy się 28 września 2015r. Rozpocznie się ono o 00:10 czasu UTC. Mam tu na myśli zaćmienie całkowite, widoczne przez cały okres trwania na obszarze naszego kraju. Wcześniej mieć będzie miejsce parę podobnych zjawisk. Poniżej uchwyciłem jedno z nich przy pomocy Stellarium:
Niestety, to zaćmienie całkowite nie będzie możliwe do obserwacji przez cały czas jego trwania. Szczegółów można się dowiedzieć z Wikipedii.

Brak komentarzy: