I:\orbiter\ch7\moonkam\activities\ActivitiesIndeks.htm
W środę przypomniałem o potencjalnej możliwości przystąpienia do MoonKam'u polskich szkół. Dzisiaj mam na początku animację pokazującą przebieg samej misji, której sondy niosą na swoich pokładach dedykowane edukacji kamery :
W środę przypomniałem o potencjalnej możliwości przystąpienia do MoonKam'u polskich szkół. Dzisiaj mam na początku animację pokazującą przebieg samej misji, której sondy niosą na swoich pokładach dedykowane edukacji kamery :
Przeglądając jej rodzinną stronę zaczynam co raz lepiej rozumieć, jak stało się możliwe wykorzystanie misji Grail do celów edukacyjnych. Warto jeszcze przejrzeć prezentację pochodzącą z konferencji poświęconej edukacji w Space Center Houston, która miała miejsce na początku tego roku. Znaleźć ją można w sekcji Activities MoonKAM'u - z góry ostrzegam, jest wielka. Wrzucę zatem tylko jeden slajd - pasuje mi do tego co pisałem ostatnio:
Podsumowując: MoonKam jest pierwszym w historii edukacyjnym projektem, w którym uczniowie otrzymują dostęp do kamer znajdujących się na sondach kosmicznych badających Księżyc i mogą zlecić wykonanie zdjęć interesujących ich obszarów jego powierzchni.
Projekt dostępny jest dla szkół i instytucji edukacyjnych nie tylko ze Stanów - przed chwilą otrzymałem informację, że pomyślnej rejestracji dokonano w Łodzi. Schemat MoonKAM'u wygląda następująco:
1. Nauczyciele przystępując do projektu rejestrują swoje klasy jako Student Mission Operation Centers (SMOC). Jeżeli rejestracja zostanie przyjęta nauczyciel otrzymuje dwa komplety haseł: do własnego profilu oraz do interfejsu umożliwiającego zamawianie wykonanych zdjęć. Ten drugi zestaw można udostępnić uczniom. Przed rozpoczęciem misji nauczyciel otrzymuje dodatkowo zestaw jednorazowych kodów, z których każdy umożliwia wykonanie jednego zdjęcia.
2. Uczniowie logują się do interfejsu umożliwiającego zamówienie zdjęcia w dowolnym czasie trwania misji. Warunkiem zatwierdzenia zamówienia zdjęcia jest podanie jednego z kodów.
3. Zamówienia zdjęć zostają wysłane do sond Grail. Są one stopniowo realizowane w miarę jak sondy przelatują nad interesującymi uczniów terenami.
4. Zdjęcia zostają przesłane na Ziemię i umieszczone w publicznie dostępnej galerii. Z każdym z nich powiązany jest kod, który był wprowadzany przy zamawianiu co umożliwia uczniom szybkie przeszukanie galerii pod kątem ich własnych zamówień. W środę wspomniałem również o symulatorze MoonKAM. Bawiąc się nim wykonałem krótki film:
2. Uczniowie logują się do interfejsu umożliwiającego zamówienie zdjęcia w dowolnym czasie trwania misji. Warunkiem zatwierdzenia zamówienia zdjęcia jest podanie jednego z kodów.
3. Zamówienia zdjęć zostają wysłane do sond Grail. Są one stopniowo realizowane w miarę jak sondy przelatują nad interesującymi uczniów terenami.
4. Zdjęcia zostają przesłane na Ziemię i umieszczone w publicznie dostępnej galerii. Z każdym z nich powiązany jest kod, który był wprowadzany przy zamawianiu co umożliwia uczniom szybkie przeszukanie galerii pod kątem ich własnych zamówień. W środę wspomniałem również o symulatorze MoonKAM. Bawiąc się nim wykonałem krótki film:
Widać na nim, jak w pewnej chwili zatrzymuję się, aby uzyskać współrzędne interesującego mnie krateru. Kiedy rozpocznie się misja, kto wie, być może wykorzystam je do wykonania zdjęcia.
I to by było na razie wszystko, z wyjątkiem może paru pytań, na które mam nadzieję że uzyskam odpowiedzi niebawem:
I to by było na razie wszystko, z wyjątkiem może paru pytań, na które mam nadzieję że uzyskam odpowiedzi niebawem:
- Kiedy rozpoczną się misje? MoonKam rozpocznie się dwunastego marca. Tego dnia zarejestrowanym uczestnikom zostaną przesłane kody umożliwiające wykonanie zdjęć Warto zatem uważnie śledzić pocztę . Na stronie projektu został również opublikowany poprawiony podręcznik obsługi interfejsu. Można go pobrać klikając tutaj. Ogółem cały okres trwania misji ma wynosić około 80 dni.
- Ile zdjęć będzie można wykonać w trakcie każdej z nich? W przypadku EarthKAM'u na jeden z zarejestrowanych zespołów przypadało dwieście zdjęć. Tu liczba zapewne będzie mniejsza - zobaczymy.
- Jakie są parametry kamer i jakość wykonywanych zdjęć? To co wiem opisałem w tekście MoonKAM: Zaczynamy. Co do jakości wykonanych zdjęć, to zapraszam do posta gdzie streszczam to, co na ten temat pisze Emily Lakdawalla. Innych informacji na ten temat niestety na razie nie posiadam, może prócz tej że kamery potrafią wykonywać albo pojedyncze zdjęcia albo film z szybkością 30 klatek na sekundę.
- Jakimi kryteriami najlepiej się kierować planując wykonanie zdjęć? Tych kryteriów może być wiele. Zaprzyjaźniony astronom z Łodzi przymierza się do Krateru Kopernika. A może wybrać któryś z fragmentów księżycowej powierzchni pokazanych w Fotoprzewodniku po Księżycu znajdującym się na Astro4you? Albo posłużyć się atlasem znajdującym się na stronach LPI? Można też przyjrzeć się bliżej miejscom mogącym w przyszłości służyć za potencjalne księżycowe bazy, chociażby takie jak ta. Innym pomysłem może być wykonanie na początku zdjęcia przy pomocy Mikroobserwatorium a następnie w oparciu o nie zaplanowanie misji.
- Ile szkół bierze udział w projekcie? W połowie lutego liczba zarejestrowanych szkół wyniosła 2500, jak podała Sally Ride w wypowiedzi dla The Journal. Aktualnej liczby jeszcze nie znam.
- Jaka jest "pojemność" całego projektu? Ile szkół w rzeczywistości może się zarejestrować? Tego nie wiem, lecz mogę się domyślać na podstawie doświadczeń z EarthKAM'em, a zatem pojemność najprawdopodobniej jest spora:) Otóż wąskim gardłem jest komunikacja Ziemia-Sondy. Warto zwrócić uwagę, że jeżeli ja i powiedzmy 500 innych użytkowników w danym momencie zażyczymy sobie wykonania zdjęcia, to w stronę sond poleci tylko polecenie: "o godzinie tej a tej wykonaj zdjęcie". Informacja o tym, kto je zamówił pozostaje na Ziemi i zostaje zachowana w bazie danych projektu. Jeżeli zdjęcie zostanie pomyślnie wykonane, to po przesłaniu go na Ziemię informacja o tym zostanie powiązana z użytkownikami, którzy je zamawiali, ułatwiając potem przeglądanie galerii zdjęć. Tak czy inaczej, ilość szkół zarejestrowanych w projekcie w żaden sposób nie wpływa na obciążenie wspomnianego wcześniej "wąskiego gardła", którym jest komunikacja Ziemia-Sondy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz