niedziela, 18 maja 2014

"Czwarty paradygmat" w edukacji

I:\pappert\blendedlearning\BlendedLearningIndeks.htm
Pisząc ostatniego posta tak jakoś przypomniały mi się moje notatki poświęcone różnym pomysłom na usprawnienie systemu edukacji publicznej które onegdaj znalazłem w sieci. Przeglądając je trafiłem między innymi na wystąpienie Kena Robinsona, mogące być niezłą analogią wystąpienia Jima Gray'a:
Przypomniał mi się również screen z aplikacji, której zadaniem jest pomoc nauczycielowi w przygotowaniu scenariuszy zajęć ułatwiających kształcenie kompetencji kluczowych:
No wreszcie "gorące tematy", pochodzące z PIL Network:
Myślę, że mogą być one jakimś tam analogiem  obszarów poruszanych w "Czwartym paradygmacie". Podkreślę jeszcze raz -  analogiem, bowiem  tytuł tego posta należy traktować bardzo umownie, lub wręcz zmienić, bowiem we współczesnej dyskusji na temat zmian edukacyjnych najczęściej przeciwstawione są sobie dwa paradygmaty:  model pruski i model oparty na kształceniu kompetencji kluczowych:
Ja jednak po prostu chciałem mieć pod ręką treści które nagle mi się przypomniały trochę tak na zasadzie luźnych skojarzeń z tekstem, który wcześniej pisałem zatem tytuł posta pozostawię bez zmian. Chciałbym też zwrócić uwagę, że powyższe treści, choć wydają się raczej uniwersalne, powstały jednak na bazie obcych doświadczeń edukacyjnych. Tym, którzy są zainteresowani publikacjami po polsku mogę zaproponować dwa opracowania: Jakich pilnych zmian potrzebuje polska szkoła? oraz Jak zmieniać się będzie edukacja? 
Obie pozycje są darmowe, należy jednak dokonać zamówienia podobnego jak przy zakupie. Jest ono dość proste, wymaga jednak rejestracji. Pierwsza z publikacji wymaga czytnika formatu e-PUB. Pozostaje jeszcze pytanie, jak sugestie zawarte w obu opracowaniach mają się do chwili obecnej. Cóż, nauczycielem nie jestem, więc nie wiem. Przyznam też, że dość sceptycznie i ostrożnie podchodzę do tego, co na ten temat można znaleźć w sieci. Opinie tam znalezione często są przerysowane, zaś na ich weryfikację zwyczajnie nie mam czasu.  Porównajcie zresztą sami np. tekst z GW "Strzał w dziesiątkę" z wpisem Polska "tygrysem" edukacyjnego postępu? znajdującym się na blogu profesora Bogusława Śliwerskiego.
Myślę natomiast, że jednym ze źródeł w miarę wiarygodnych opinii na temat zmian w naszej edukacji mogą być strony https://www.facebook.com/superbelfrzy oraz http://www.superbelfrzy.edu.pl/. Wypowiadają się tam głównie nauczyciele i trenerzy stosujący technologi IT w praktyce nauczania na różnych poziomach. O sobie piszą: "Grupa składa się z czynnych zawodowo nauczycieli i trenerów stosujących technologie IT w codziennej praktyce nauczania na różnych etapach i poziomach (od przedszkola do tzw. III wieku zgodnie z zasadą LLL – kształcenia przez całe życie). Dlatego też czasami nazywani jesteśmy Eduzmieniaczami – staramy się “oddolnie” zmieniać oblicze nudnej i nieprzystosowanej do pędzącej rzeczywistości edukacji. Wszyscy jesteśmy pasjonatami nauczania – sukcesy nas i naszych uczniów są tego dowodem. Uważamy, że najważniejszym, niezastępowanym ogniwem w procesie nauczania młodego człowieka jest – uczący się wraz z nim nauczyciel. Nauczyciel rozumiany jako przewodnik po świecie, a nie jako nieomylne źródło wiedzy. Uczymy się więc nieustannie od siebie wzajemnie, dzieląc się wiedzą i doświadczeniami." Jednym z nich jest Marcin Zaród, ubiegłoroczny laureat konkursu Nauczyciel Roku. Odnotowałem go sobie tutaj ze względu na fakt, że udziela się on również w polskiej edycji Akademii Khana.  

Brak komentarzy: