czwartek, 12 listopada 2009

Zanim nastąpi ciąg główny ...

... zapraszam do odwiedzenia serwisu Life Cycle of a Star:
Zawiera on utrzymany na poziomie podstawowym wykład na temat cyklu istnienia gwiazd. Nie to jest jednak w nim najważniejsze, lecz szereg napisanych w jawie animacji, świetnie ilustrujących omawiane pojęcia. Przykładowo, jeśli wybierzemy aplet Begining of their life, znajdujący się w sekcji Interactive lab tej strony, na początku ukaże się okienko w którym będziemy mogli wybrać jedną z właśnie powstających gwiazd: Następnie, po kliknięciu w przycisk odtwarzania zobaczymy, czy osiągnie ona stadium ciągu głównego i jak długo w nim pozostanie:
Na widocznej powyżej grafice odnotowałem moment tuż po zakończeniu animacji, gdy wyskoczyło okienko z pytaniem, ile czasu minęło do momentu osiągnięcia przez gwiazdę stadium ciągu głównego. Odnotowałem w nim odpowiedź, wybrałem Pick Another Star i powtórzyłem całą operację dla pozostałych gwiazd. Udzielane przeze mnie odpowiedzi zostały podsumowane w arkuszu wyglądającym mniej więcej tak:
Na potrzeby tego posta pozwoliłem sobie nieco przeorganizować jego układ - na oryginale poszczególne komórki tabeli są pod sobą.

Brak komentarzy: