niedziela, 1 sierpnia 2010

Powstanie Warszawskie.

Po przeglądnięciu stron poświęconych Powstaniu zdecydowałem się po prostu wrzucić poniżej film "Powstanie Warszawskie - Zapomniani bohaterowie" który znalazłem na YouTube:
Obok linki do kolejnych części: drugiej, trzeciej, czwartej i piątej. Ogółem prawie 48 minut filmu próbującego opowiedzieć historię 63 (66) dni walk o Warszawę sprzed 66 lat. Kalendarium Powstania zaczyna się jednak datą 30 lipca. I jakoś tak korci mnie, by przytoczyć apel wygłoszony przez nadającą z Moskwy radiostację imienia Tadeusza Kościuszki: „Warszawa drży w posadach od ryku dział. Wojska radzieckie nacierają gwałtownie i zbliżają się do Pragi. Nadchodzą, aby przynieść nam wolność. Niemcy wyparci z Pragi będą usiłowali bronić się w Warszawie. Zechcą zniszczyć wszystko. W Białymstoku burzyli wszystko przez sześć dni. Wymordowali tysiące naszych braci. Uczyńmy, co tylko w naszej mocy, by nie zdołali powtórzyć tego samego w Warszawie. Ludu Warszawy! Do broni! Niech cała ludność stanie murem wokół Krajowej Rady Narodowej, wokół warszawskiej Armii Podziemnej. Uderzcie na Niemców! Udaremnijcie ich plany zburzenia budowli publicznych. Pomóżcie Czerwonej Armii w przeprawie przez Wisłę. Przysyłajcie wiadomości, pokazujcie drogi. Milion ludności Warszawy niech stanie się milionem żołnierzy, którzy wypędzą niemieckich najeźdźców i zdobędą wolność.
Do Powstania będę jeszcze wracał. Dzisiaj odnotowuję sobie:
Muzeum Powstania Warszawskiego - na pierwszy rzut oka, przy całym szacunku dla tej placówki jej wizerunkiem internetowym byłem nieco rozczarowany. Lecz właśnie trafiłem na podstronę Archiwum Historii Mówionej - i chyba zmienię zdanie.
Biuletyn Informacyjny AK - miesięcznik Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej. Archiwum kończy się na 2009r.
www.powstanie-warszawskie-1944.pl - serwis poświęcony AK
Narodowe Archiwum Cyfrowe - nie wiedziałem, że takie coś istnieje. Obok zamieszczam link do ulotki Armii Krajowej z 3 sierpnia 1944.
Polacy na frontach II Wojny Światowej - strona Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Brak komentarzy: