czwartek, 17 marca 2011

Science Buddies

I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\mated.htm
"Our mission is to help students from all walks of life to build their literacy in science and technology so they can become productive and engaged citizens in the 21st century. Hands-on scientific investigations are acknowledged to be among the best ways to teach science literacy. "
Powyższy fragment pochodzi z portalu Science Buddies, gdzie trafiłem wczoraj wczoraj podążając śladem błękitnej kropki. Ślad ten na początku doprowadził mnie na Google Video. Przytargałem stamtąd ten oto film:

Jest on przeróbką pierwszej części audiobooka "Pale blue dot", której dokonał blogger podpisujący się jako "kasranov". Przeróbka ta za bardzo autoryzowana nie jest, jest też przedsięwzięciem całkowicie amatorskim. Fajnie się ją jednak ogląda, dlatego też wylądowała u mnie. Wędrując dalej natrafiłem na Universe Today, konkretnie zaś tekst poświęcony pamięci Carla Sagana. Jego autor wspominał, że to właśnie Sagan uzmysłowił mu czym jest metoda naukowa - towarzyszył temu link do artykułu z całkiem ciekawą grafiką. Potem zaś, już nie pamiętam jak trafiłem na bloga gdzie omawiano powstanie nowego loga Media Lab, które wykreowano przy pomocy języka Process. Przejrzałem tekst i ... zrobiło się nagle całkiem znajomo, trafiłem bowiem na tutoriale dotyczące Scratcha.

Dowiedz się więcej o tym projekcie
Tak oto wylądowałem na portalu, który okazał się prawdziwą skarbnicą informacji na temat projektów edukacyjnych. Należy on do The Kenneth Lafferty Hess Family Charitable Foundation, organizacji non-profit której założycielem jest Ken Hess. Oprócz niego portal jest finansowany przez szereg organizacji, niektóre z nich widać poniżej:
Główny cel, jaki sobie stawia fundacja prowadząca projekt kształcenie w dzieciach i młodzieży biegłości w naukach ścisłych, ze szczególnym naciskiem na zrozumienie i umiejętność praktycznego zastosowania takich pojęć jak metoda naukowa oraz "proces inżynieryjny" (nie znalazłem sensownego tłumaczenia Engineering Process - stąd cudzysłów).
Cechami specyficznymi Science Buddies są między innymi:
Na filmie powyżej sposób działania trzęsienia ziemi na budynki demonstruje Courtney Corda, vice prezes Science Buddies.
  • Przewodniki dla nauczycieli: umożliwiające wdrożenie projektów opisywanych na portalu w warunkach szkolnych;
  • Zapytaj eksperta: gdzie możemy zadać pytanie na temat związany z naszym projektem. Ekspertami są wolontariusze, poczynając od uczniów szkół średnich na naukowcach kończąc.
Ciekawie też wyglądają możliwości wolontariatu. Są dość różnorodne, możemy między innymi: testować nowe pomysły projektów, być "ekspertem" odpowieadającym na pytania, udzielać feedbacku dotyczącego wykonanych projektów, itp. Jest tego w każdym razie naprawdę sporo.
Na zakończenie jeszcze trochę o prawach autorskich. Niestety, polityka portalu jest dość restrykcyjna. Bez wyraźnej zgody można korzystać z każdego materiału do celów osobistych lub edukacyjnych w klasie lub szkole. Zabronione jest powielanie materiałów w Internecie, zaś te z których korzystamy nie mogą być modyfikowane. Z jednej strony - trochę mnie to zaskoczyło, uwzględniając coraz powszechniejsze używanie w serwisach edukacyjnych licencji z grupy Creative Commons. Z drugiej strony - materiały są naprawdę profesjonalnie wykonane, trudno się zatem dziwić że autorzy bronią swoich praw. No dobra, na dziś wystarcza. Na koniec zlinkuję sobie jeszcze jeden projekt. Będzie w sam raz jak znalazł pod WWT.

Brak komentarzy: