poniedziałek, 21 marca 2011

Słońce w kulturze:)

http://www.djkupras.blogspot.com/2011/03/sonce-w-kulturze.html
Słońce w kulturze - taki tytuł miał quiz prowadzony dla dzieciaków przez Marka Rysia wspólnie z Anią Rak. Dzieciaki odpowiadały na pytania typu prawda czy fałsz.

Strasznie żałuję, że nie mam kopii jego prezentacji którą mógłbym tu umieścić w całości. Marek jest kulturoznawcą, dzięki czemu jego prezentacja była naprawdę ciekawa. Poruszał się w niej po dość różnej tematyce: część pytań odnosiła się do różnych odmian kultu solarnego. Były pytania typu: czy któryś z królów był nazywany Słońce? Pamiętam przy okazji odniesienia czy to do "Słońca Karpat" czy też "Słońca narodów". Mnie natomiast przypomniały się panoramy związanych kulturowo ze Słońcem miejsc które znajdują się na stronach powiązanych ze Stellarium. To darmowe planetarium posiada ich całkiem bogaty zestaw. Tak przykładowo wygląda fragment panoramy Machrie Moor 5: Jest ona jednym z wielu znajdujących się w Anglii, Irlandii czy Szkocji miejsc związanych ze słonecznym kultem. Interesują one nie tylko archeologów, lecz również różnej maści neopogan czy też wyznawców New Age. Przykładem tego może być strona Geomancy Group:
Odcinając się generalnie od zawartych u nich treści, mogę polecić znajdujący się u nich ciekawy zestaw panoram do Stellarium. Z całą natomiast pewnością mogę polecić Stone Pages:
Koniecznie też trzeba pamiętać o "astroarcheo" dziedzictwie:

Znajduje się tam raport zawierający opisy wielu miejsc związanych z obserwacjami Słońca na przestrzeni wieków, poczynając od czasów gdy powstawały megality kończąc zaś na ciekawostkach takich jak powstały w Indiach w 18 wieku Jantar Mantar.
Na koniec jeszcze postanowiłem sprawdzić, czy panoramy zawarte w Stellarium da się również odczytywać w WWT. Jako cel eksperymentu wybrałem panoramę Stonehenge. Po pobraniu i rozpakowaniu dodatku uruchomiłem WWT, następnie wybrałem Look At> Panorama potem zaś Imagery>Browse i wczytałem znajdujący się w rozpakowanym wcześniej folderze plik Stonehenge_panorama_aligned.png. Jak widać poniżej, obraz który uzyskałem nie zawiera żadnych zniekształceń:
Jedyne, co rzuca się w oczy to, "nocny" widok miejsca. Spowodowany jest on konstrukcją pliku - nie wnikając w szczegóły jest on spreparowany tak, aby możliwe było nałożenie na niego nieba ze Stellarium. Pozostało mi jeszcze przyjrzeć się Stonehenge z góry:
Chociaż inaczej, to nie wygląda specjanie gorzej niż w Google Maps.
Update 30 listopada 2011: dodałem Słońce w Observing with NASA

Sun
Object Type: Star Distance (closest to Earth): 150 million km (8 light minutes)
The Sun is the nearest star to Earth and the only star in our Solar System. One million Earths could fit inside it. To an observer on Earth, the Sun's disk appears the same size in the sky as the full Moon, but in reality, more than 400 Moons could fit across the Sun. In 1610, Galileo observed small dark patches on the solar surface. These relatively cool areas are visible evidence of the Sun's magnetic field. Can you see any sunspots in your OWN image of the Sun?
Explore more with NASA's Solar Dynamics Observatory.

Brak komentarzy: