sobota, 5 marca 2011

"Na tropie tajemniczych baniek w Drodze Mlecznej" ...

I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\zooniverse\ZooniverseIndeks.htm
... nosił tytuł maila, który otrzymałem przed chwilą. W mailu był jeszcze link do polskiego tutoriala poświęconego Projektowi Droga Mleczna, który opisałem niedawno. Oto tutorial:
Jego autorem jest Mirek Kołodziej, jeden z wychowanków Grzesia Sęka z MOA. Pozostaje mi dorzucić trzy grosze. Jeżeli chcemy dowiedzieć się, w którym kierunku patrzył teleskop Spitzera kiedy wykonywał zdjęcie które właśnie klasyfikujemy możemy to zrobić tak:
1. Wybieramy menu MOJA GALAKTYKA - ukaże nam się strona z miniaturami zdjęć, które klasyfikowaliśmy. Klikając w miniaturę uzyskamy jej powiększenie:Warto zwrócić uwagę na opis, gdzie znajdziemy długość i szerokość galaktyczną.
2. Wczytujemy stronę Glimpse/Mipsgal Viewer: 3. Rozwijamy menu Coordinates, klikamy przycisk Imput i wprowadzamy wartości współrzędnych, co dla naszego przykładu wyglądać będzie tak:
L to długość zaś B to szerokość galaktyczna. Pozostaje nacisnąć przycisk GO.
4. Może na pierwszy rzut oka otrzymany obraz nie do końca przypomina to, czego szukaliśmy: Wystarczy jednak trochę bliżej przyjrzeć się zdjęciu, przesuwając i powiększając je znajdującymi się u dołu okna suwakami. Jest:
Możemy jeszcze pobrać hiperłącze prowadzące do tego widoku, klikając Link to current view. Otrzymane hiperłącze możemy wkleić do maila - ja dla naszego przykładu zrobiłem to tu.

Brak komentarzy: