wtorek, 3 kwietnia 2012

Pod warsztat to i owo

SMOC: I:\orbiter\ch7\moonkam\MoonKam.htm
WWTI:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\pilots\20120412Warszawa\20120412Warszawa.htm
Seanse: I:\pappert\guideddiscovery\WorldWideTelescope\seanse\Seanse.htm
ObsI:\pappert\guideddiscovery\gwiazdygwiazdozbioryplanety\obserwacje\ObserwacjeIndeks.htm
MoonKAM wciąż trwa. Niestety, nie jestem pewien jeszcze jak długo - ostatni możliwy termin zamawiania zdjęć widniejący w tabeli statusu przypada 18 kwietnia.  A ja się powoli przygotowuję do kolejnego warsztatu, wrzucając na bloga grafiki i skojarzenia które mogą mi się przydać przy prezentacji. Ma być on poświęcony anglojęzycznym programom edukacyjnym. Temat obszerny - czeka mnie zatem mała selekcja. Na pewno warto będzie wspomnieć o Microobservatory, chociażby ze względu na jego powszechną dostępność: 
Powyższe zdjęcie udało nam się uzyskać wczoraj. Ucieszyła mnie jego jakość - ostatnimi bowiem czasy harvardzkie teleskopy odrobinę szwankowały dając nieco rozmyte obrazy, tak że zacząłem się zastanawiać czy wszystko jest z nimi OK. Jeszcze dorzucę może link do archiwum
Przyda się też opowiedzieć o  MoonKAM'ie - cóż, ostatnio w końcu cały czas o nim piszemy. W jego   galerii  pojawiają się kolejne zdjęcia. Na chwilę gdy piszę tego posta jest ich już 4169. Jedno z nich, jak to robię ostatnio, zamieściłem poniżej:
Jak zwykle sprawdzenie jak się nazywa widoczny na nim krater zostawiłem na "kiedyś", zadowalając się tylko sprawdzeniem  jego lokalizacji w symulatorze:
Wygląda na to, że w trybie "simple" sprawdza się nieźle. Pokazywany w nim obraz nawet pokrywa się z faktycznie uzyskanym zdjęciem. Warto też zwrócić uwagę, że można w nim wyświetlić Księżyc na różne sposoby, tak przykładowo wygląda jego mapa topograficzna:
Jedyne, czego mi brakuje to opisów choćby ważniejszych kraterów. Są za to zaznaczone miejsca lądowań, zarówno tych automatycznych jak i załogowych:
Wracając jeszcze do  galerii, nie grzeszy ona ergonomią. Nie ma też prostej możliwości wczytania całego albumu zdjęć, chociaż: "I've inquired with the MoonKAM team about whether they plan to provide a facility to batch download their images, and they do not; their site also blocks wget. So it's hard to grab a lot of images to make animations or mosaics, unfortunately. There are other tools out there that can download all the images from the site, and I have found one, but I don't want to mention it here for fear they'll block that one too!" - Emily jak widać wie, lecz za bardzo nie chce się tą wiedzą dzielić - no cóż, jej prawo. Pozostaje jeszcze lista dostępna po zalogowaniu. Po kliknięciu zakładki Photo List otwiera się wówczas okienko, gdzie możemy łatwo filtrować listę zdjęć:
Naszych tam jeszcze nie ma - czekają na powrót na Ziemię.
WorldWide Telescope - na warsztacie go nie zabraknie, zwłaszcza że zgodnie z programem od niego właśnie zaczynam. Może zatem by powiązać go jakoś z MoonKAM'em niech będzie ten slajd:  
Przedstawia on jedną z panoram sporządzonych w trakcie programu Apollo - konkretnie Apollo 15. Zapewne w archiwum MoonKAM'u znajdę jakieś zdjęcia pokazujące ten rejon, a tymczasem niech będzie to które widać po lewej. Pochodzi z Apollo Image Archive. Sam nie wiem, jak na ten serwis trafiłem - znajdujące się tam materiały są po prostu świetne. Przy okazji odwiedziłem również  Astro4You, gdzie historia Apolla 15 została bardzo ciekawie opowiedziana przez Hermesa. Lądownik tej misji, "Falcon" był pierwszym, który osiadł nie na płaskim terenie lecz na lekko pochylonej powierzchni. Nastąpiło to w miejscu oznaczonym na zdjęciu białym punktem. Obok niego widać wyraźnie Szczelinę Hadleya, zaś wokół rozciąga się  masyw górski księżycowych Apeninów. Z Astro4You przytargałem również link do serwisów Project Apollo Archive oraz Contact Light. Autorem ich jest Kipp Teague.  Oba serwisy zawierają przeszło trzy tysiące wysokiej jakości skanów zdjęć, fragmenty nagrań audio i video, fotografie lub skany pamiątek związanych z programem. Szczególnie warto przejrzeć znajdujące  się tam Memorabilia, wśród których najbardziej spodobał mi się chyba Contact Light. Jakoś tak mi spasował  zarówno do A little bit of home jak i do prac powstałych w ramach Nasa art contest, o których zdążyłem już wspomnieć kiedyś. Niestety, ze względu na prawa autorskie nie mogę tu Contact Light'u umieścić. Mogę za to umieścić pochodzący od Ambasadorów seans:
Jego autorem jest Benjamin Steinhorn z Planetarium Adlera. Oryginalny plik wwt [3.2MB] można pobrać klikając tu. Tym razem tłumaczenie go nie będzie raczej już konieczne. Przyda się natomiast jako szablon pod seanse związane z MoonKAM'em. 

Brak komentarzy: