sobota, 23 maja 2009

Atlantis: (Nie) Dziś lądowanie.


Tak wygląda zapowiedź lądowania Atlantisa na jednej z grafik pochodzących ze strony NASA KSC Video Feed. Oczywiście najlepiej jest śledzić lądowanie na bieżąco, za pośrednictwem transmisji ze strony NASA TV lub kierując się wskazówkami zawartymi w tekście jak Nasa TV i inne. Polecam też na bieżąco śledzenie wątku poświęconego misji na astro4you. Ja niestety niebawem wychodzę, zapewne zatem stracę możliwość oglądania lądowania. Potem jednak uzupełnię tego posta o informacje o tym, co przy transmisjach z lądowań wahadłowców jest istotne.Wróciłem, i jak widzę lądowanie zostało przełożone na jutro. A zatem:
Proces lądowania jest dosyć dobrze i prosto opisany w anglojęzycznej Wikipedii w haśle poświęconym wahadłowcom. Wziąłem stamtąd grafikę widoczną obok, która pokazuje opływ powietrza wokół wahadłowca w trakcie przedzierania się przez atmosferę. Oryginał grafiki pochodzi z nasowskiej strony Image Gallery of the Day, gdzie są publikowane najbardziej wartościowe zdjęcia NASA.
Widoczne po lewej stronie mapki to tzw. groundtrack. Te obok pochodzą oczywiście ze strony misji STS 125. Pokazują one warianty możliwych ścieżek podejścia wahadłowca do lądowania. Każda misja posiada taką stronę. Wystarczy w adresie podmienić frazę sts125 na numer misji, która nas interesuje. Warto też zwrócić uwagę na linki Automated DOLPAD oraz DOLPAD Explanation gdzie znajdziemy informacje o lądowaniu rozpisane w postaci tabelarycznej, włącznie z długościami i szerokościami geograficznymi oraz wysokościami odpowiadającymi poszczególnym fazom wejścia w atmosferę i lądowania.
Głównymi potencjalnymi lądowiskami są: Centrum Kosmiczne imienia Johna F. Kennedy'ego, Edwards Air Force Base, White Sands Space Harbor. Centrum Kennedy'ego jest oczywiście lokalizacją pierwszorzędną. Warto odwiedzić stronę z podglądami z kamer, znajdującą się tu. W przypadku lądowania w bazie Edwards konieczny jest transport wahadłowca do KFC - kosztuje on, bagatela, 1,7 miliona dolarów i jest realizowany przy pomocy odpowiednio zmodyfikowanego Boeinga 747. Białe Piaski są rozważane jedynie w ostateczności, gdyż zdaniem specjalistów z NASA piasek może uszkodzić poszycie lądującego wahadłowca. Pełna lista lądowisk, z których może skorzystać wahadłowiec znajduje się tutaj.

Brak komentarzy: