środa, 20 maja 2009

Plan misji.


Tak wyglądał moment pożegnania Atlantisa z teleskopem Hubble'a uchwycony na jednej z symulacji. Kadr pochodzi z filmiku STS-125 Crew Unberths Hubble znajdującego się na YouTube. Ja natomiast odnotowuję sobie jeszcze stronę Mission Mastermind znajdującą się w serwisie Amazing Space. Zawiera ona kolejny ciekawy przykład zadania dla dzieciaków nawiązujący do misji naprawczej - tym razem SM3B z 2002r: Dostajemy do uporządkowania plan misji, w którym kolejność zadań do wykonania została pomieszana w wyniku działania komputerowego wirusa: Każdemu z elementów tej układanki oczywiście odpowiada opis, wzbogacony o zdjęcie i krótki materiał wideo: Naszym zadaniem jest zapoznanie się z opisami, następnie zaś logiczne uporządkowanie pomieszanego planu w przygotowanym do tego odpowiednim formularzu: Zadanie jest na poziomie mniej więcej naszej klasy 7 - nie to jest jednak istotne lecz sam pomysł, łatwy do dowolnej przeróbki czy adaptacji oraz jasna i precyzyjna sekcja ze wskazówkami dla nauczyciela - dlatego odnotowałem to na blogu. A przy okazji - gdy porównuję materiały poświęcone tamtej misji z obecnymi, gdzie mogę znaleźć nawet takie smaczki jak film z kamery zamontowanej do jednego z silników SRB na którym ujęto cały proces od startu do opadnięcia do Atlantyku - ech, leci ten czas, leci ...
Update: Dorzuciłem jeszcze powyższą grafikę by odnotować daremne próby podmiany pliku hst.dll. Oryginalny, znajdujący się w podstawowej dystrybucji Orbitera umożliwia otwarcie pokrywy zabezpieczającej teleskop, rozwijanie i zwijanie paneli słonecznych oraz rozkładanie się anten. Niestety, nie umożliwia orientacji teleskopu w przestrzeni. Ponieważ teleskop Hubble'a nie posiada silniczków RCS lecz jest ustawiany w przestrzeni przy pomocy systemu żyroskopów, twórcy orbiterowej wersji nie dokonali odpowiedniej adaptacji. Dlatego też, gdy znalazłem w opisie dodatku STS-125 Expansion Pack for Shuttle Fleet informację że zawiera ona poprawiony plik hst.dll postanowiłem podmienić nim plik oryginalny. Liczyłem, że po ponownym uruchomieniu Orbitera mój Hubble zyska możliwość manewrów podobną do jego pierwowzoru. Niestety, jak się okazało liczyłem źle :(
Update 12 października 2011
Dzisiaj znalazłem ten film. W sam raz - powinien się przydać.

Brak komentarzy: