środa, 20 maja 2009

Orbiter dla licealisty:)

Misja STS 125 powoli dobiega końca. Powyższy film przedstawia moment uwolnienia teleskopu Hubble'a widziany z perspektywy kokpitu Atlantisa. Warto pamiętać, że NASA posiada na YouTube szereg filmów możliwych do obejrzenia w HD - niestety, u mnie z niejasnych przyczyn potwornie się one "tną".
Póki co jednak znalazłem na astro4you następujący tekst
z danych, które znalazłem zmiana wysokości orbity o 1 milę morską wymaga zmiany prędkości o 2 ft/sec (0.61 m/s).
A latwiejsze do zapamietania jest ze zmiana szybkosci o 1 m/s powoduje zmiane drugiego konca elipsy o 1 km (zakladamy w miare niska orbite wokol Ziemi). Sa to przyblizone liczby oczywiscie ale blad nie przekracza 20%. Kazdy dobry licealista z fizyki powinien byc w stanie to sprawdzic.
Z fizyki poległem właśnie w liceum, lecz od czego jest Orbiter? Delikatnie manipulując silniczkami korekcyjnymi Delty zwiększyłem jej prędkość w perycentrum właśnie o jeden metr:
Poniżej zamieszczam porównanie parametrów obu orbit - przed i po manewrze:
Wysokość perycentrum się nie zmieniła. Wysokość apocentrum wzrosła z 284 300m na 286 500m a zatem o 2200 m. Pytanie dla licealistów (tych dobrych) - myli się Orbiter czy nie?

Brak komentarzy: