środa, 27 maja 2009

Rundka wokół Ziemi.


Ech, gdyby nie ten Hubble:). Po lewej stronie widać zawartość pliku z markerami zawierającego moje majowe notatki dotyczące Ziemi. W wersji tekstowej można go pobrać klikając tu. Na pierwszy rzut oka wydaje się on trochę niezrozumiały, wystarczy jednak pamiętać, że od znaku średnika rozpoczynają się komentarze, zaś reszta to współrzędne i opisy etykiet które wyświetlą się na powierzchni widocznej w Orbiterze Ziemi po wybraniu opcji planetarium. Tak czy inaczej - plik taki może pełnić podwójną rolę - być jednym z elementów konfiguracji Orbitera i równocześnie po małej edycji służyć jako opis ćwiczenia lub quizu. W przypadku Orbitera powstał dzięki niemu pokaz slajdów widoczny poniżej: Cała procedura jego wykonani wyglądała mniej więcej tak: 
1. Na początku zainstalowałem sobie skrypt do Celestii autorstwa Boba Hegwood'a Enhanced Tour of Earth. Uruchomiłem go i wykonałem galerię zrzutów ekranowych którą zapisałem tutaj.
2. Dla każdego z miejsc wymienionych w skrypcie stworzyłem wpis do majowego pliku z markerami. Przykładowo poniższej grafice: Został przyporządkowany wpis w postaci:
3. Analogicznie postąpiłem w przypadku grafik dotyczących Ziemi z Wewnętrznego Układu Słonecznego Franka Gregorio. Przy okazji zapraszam do obejrzenia minialbumu dającego próbkę możliwości Celestii, jeżeli chodzi o modelowanie Ziemi:
Od CelEdu 2008: Inner Solar System E
4. Dołożyłem "pro memoria" lokalizacje przykładowych miejsc z różnych środowisk, którymi się bawiłem: World Winda, Second Life'u, Stellarium.
5. Ustawiłem w Orbiterze parametrzy orbity Delty tak, by okres orbitalny wynosił 48 godzin, zaś apocentrum znalazło się pomiędzy Ziemią a Słońcem. Parametry orbity widać w slajdzie nr. 21. Dzięki temu uzyskałem prawie 200% gwarancji, że wszystkie oznaczone markerami miejsca będą widoczne z Delty gdy ta będzie się znajdować po oświetlonej stronie Ziemi.
6. Wykonałem teraz serię zrzutów z ekranu, którą zapisałem w powyższej prezentacji.

Brak komentarzy: