sobota, 9 maja 2009

O osiach zapomniałem ...

W poście Obserwujemy start opisałem w jaki sposób pokazać na Orbiterze wektory sił działających na startujący statek kosmiczny. Tymczasem zupełnie zapomniałem nadmienić, że każdy z orbiterowych obiektów posiada możliwość wyświetlenia "umocowanych" do niego osi wyznaczających umowne kierunki x, y, z. Tak to wygląda w praktyce: 
Żeby pokazać osie należy wywołać klawiszem F4 okienko Main, następnie kliknąć przycisk Custom potem zaś zaznaczyć opcję Coordinate axes. Możemy również wybrać grupy obiektów, dla których osie będą wyświetlane: Vessels (statki kosmiczne), Celestial bodies (ciała niebieskie), Surface bases (bazy na powierzchni).  Nie muszę chyba pisać o tym, jak dużym jest to ułatwieniem w niektórych sytuacjach, gdy trzeba opisywać wzajemne położenie obiektów względem siebie czy też ich ruch. Weźmy chociażby przykład, gdy trzeba opisać działanie zewnętrznego panelu sterowania pracą silników
Jeżeli omawiam sekcję silniczków korekcyjnych powodujących rotację statku (RCS Rot), to stwierdzenie że przyciski D i U powodują obrót statku wokół osi X, przyciski L i R obracają go wokół osi Y zaś przyciski oznaczone znakiem ^ wokół osi Z nie wymaga raczej komentarza. 

Brak komentarzy: