piątek, 9 października 2009

Pogoń kota.

Po lewej stronie zamieściłem przykład skryptów pokazujących możliwości Scratcha, tym tym razem w kontekście tzw. wykrywania kolizji. Jak zapewne zauważyliście, linkowany tekst nie nadaje się raczej dla kogoś, kto nie jest na poziomie szkoły średniej. I co tu robić z młodszymi dzieciakami? Przecież też chciałyby pisać gry, w których coś się dzieje gdy coś z czymś się zderza. Twórcy Scratcha załatwili to w ten sposób, że kolizje wykrywa się albo przez proste sprawdzenie, czy duszki stykają się ze sobą, albo - bardziej subtelnie - sprawdzając, czy na siebie nachodzą kolory. Dzięki temu nie ma najmniejszej potrzeby odwoływania się do geometrii analitycznej. Oczywiście, jest to rozwiązanie bardzo uproszczone, niemniej w praktyce, jak widzę sprawdza się całkiem nieźle. Piszę o tym, by podać kolejny przykład na to że moim zdaniem jako narzędzie dydaktyczne do nauki informatyki w szkole podstawowej i gimnazjum najprawdopodobniej Scratch nie ma sobie równych. Zapraszam jeszcze do pobawienia się demem, z którego pochodzą zamieszczone w tym poście skrypty. Przejdziecie do niego klikając grafikę poniżej. Jeżeli następnie klikniecie małego kotka, uzyskacie możliwość sterowania nim. Aby wygonić dużego kocura należy malucha nakarmić, przy czym pamiętajcie, że nie wszystkie chrupki z kociej karmy jednakowo smakują. Maluch zacznie rosnąć gdy znajdziecie te właściwe.
Scratch Project
Na koniec jeszcze: na naszym blogu pojawiło się już parę "scratchowych" projektów. Jak widzę jest Big Bang, jest krótki przewodnik po tarczy Księżyca, jest Układ Słoneczny. Proszę nie traktować tych tekstów jako tutoriali, lecz tylko jako pewne moje uwagi na temat możliwości, jakie stwarzają takie środowiska jak Scratch, EToys'y czy Alicja w kontekście zajęć z informatyki na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum. Jeżeli chcecie Scratcha poznać bliżej, po prostu kierujcie się wskazówkami zawartymi na stronie http://scratch.mit.edu/. To tam znajdziecie konkretne wskazówki na temat tego, czego i w jakiej kolejności się uczyć.

Brak komentarzy: